تمرینات پرورش خلاقیت

سرفصل های مهم این مقاله

ما می‌دانیم که خلاق بودن می‌تواند ما را شادتر و سالم‌تر نگه دارد. ما ممکن است به خلاقیت نگاهی سطحی داشته باشیم؛ اما متخصصان می‌گویند که خلاقیت می‌تواند به معنای هر چیزی باشد که از یک دستور العمل جدید برای ارائه یک ایده تازه یا راهی تازه برای حل مسائل قدیمی استفاده می‌کند.
در اینجا چند تمرین ساده و جذاب برای آتش گرفتن جرقه خلاقیت برای شما تدارک دیده‌ام. امیدوارم از انجامش لذت ببرید. با الهام از این تمرین‌ها می‌توانید انواع دیگری را طراحی و اجرا کرده و تفکر خلاق خود را تقویت کنید.

تمرین اول: تشابه یا قیاس بصری

به تشابه‌ها و مقیاس‌ها فکر کنید. مثلاً فرض کنید می‌خواهید برای کسب و کارتان تبلیغ انجام دهید. می‌توانید به جای نشان دادن تصویر محصول، به موارد مشابه آن فکر کنید و یا قیاس به وجود آورید. این کار می‌تواند بیننده را بیشتر اغوا کند و بدون نمایش مستقیم محصول توجه افراد را نسبت به آن جلب کنید.
مثال:
برای اینکه نشان بدهید همه مردم نمی‌توانند تغذیه مشابه داشته باشند، یک تشابه بصری به وجود آورید و از طریق آن اهمیت محافظت از گونه‌های مختلف گیاهان را نمایش دهید.
از گیاه کاکتوس به عنوان یک تشبیه بصری استفاده کرده و زبر و خشن بودن ماده‌ای خاص را نشان دهید.
به تصویر زیر نشان دهید. برای نشان دادن مضرات استفاده از سیگار، چه چیزی بهتر از تشبیه پاکت سیگار به تابوت؟

سیگار

یک تصویر جالب دیگر در مورد تأثیر سیگار که دارد کل دنیا را می‌گیرد چطور؟

سیگار

تبلیغات خلاقانه به شدت می‌تواند بر ذهن مخاطب، تأثیر مثبت بگذارد.
ما باید حساسیت بالایی برای درک و کشف تشابه‌ها و تفاوت‌ها در خودمان به وجود بیاوریم؛ باید جایی از این تشابه‌ها استفاده کنیم و جایی دیگر تضادی بین چیزی که مخاطب فکر می‌کند باید باشد با چیزی که هست به وجود بیاوریم. اگر ریشه درخت را ببینیم که خودش شبیه به یک درخت است، توده ابر که شبیه یک بستنی است و گلوله نخ زردرنگی که شبیه یک لامپ حبابی است می‌توانیم به ایده‌های جانبی آن‌هم فکر کنیم.

تمرین-خلاقیت

تمرین دوم: تجربیات تازه و غیرمنتظره

یکی از تمرینات پرورش خلاقیت، ایجادد تجربیات تازه و غیرمنتظره است. این تمرین به صورت علمی هم به اثبات رسیده است. تجربیات غیرمنتظره می‌تواند گستره وسیعی داشته باشد. از پرواز با پاراگلایدر تا عادت‌های کوچک اما تازه.
واقعیت این است که افکار ما در امور روزمره گیر کرده و ما به نوعی در زندانی خودساخته اسیریم.
وجود عادات خوب البته که برای موفقیت بسیار مهم است؛ اما ضروری است در کنار ساخت عادات پایدار، تمرینات پرورش خلاقیت هم داشته باشیم تا مغز ما به چالش کشیده شود.
می‌توانید مسیر همیشگی را تغییر دهید و از راه‌های تازه‌ای به سرکار بروید.
می‌توانید با دست مخالفتان بنویسید، چت کنید یا غذا بخورید.
می‌توانید ساندویچتان را با مواد تازه و من درآوردی درست کنید.
می‌توانید برای درست کردن متفاوت یک لقمه صبحانه اول مربا را داخل بشقابتان بریزید و نان را روی آن پهن کنید تا مربا را به خودش بگیرد! شاید برایتان عجیب باشد اما همین کارهای ساده می‌توانند ذهن و مغزتان را به چالش بکشند و تقویت کنند.

تمرینات-خلاقیت

تمرین سوم: شکل‌های ناقص رو کامل کن…

 یک تمرین کلاسیک برای خلاقیت، آزمون کامل سازی طرح‌های ناقص است. این تمرینات پرورش خلاقیت توسط آلیس پل، روانشناس دهه 60 میلادی پیشنهاد شد.
شما می‌توانید تصاویر ناقص را به روش‌های طنز یا جدی کامل کنید. لطفاً خلاقیت خود را زندانی نکنید. آزادانه هرچه به ذهنتان می‌رسد به کارگیرید و نقاشی را کامل کنید.
طرح ناقص زیر را نگاه کنید:

خلاقیت

دو نقاشی پایینی از دو فرد جداگانه دریافت شده است. می‌بینید تا چه حد می‌تواند متفاوت و منحصر به فرد باشد. شما هم امتحانش کنید:

تمرین-خلاقیت

 

تمرین-خلاقیت

تمرین چهارم: نگاه نکن و نقاشی کن…

این تکنیک را مربی بازاریابی آقای مارک مک گینس این روش را برای تمرینات پرورش خلاقیت ارائه کرده است.
روش به این صورت است که شما یک مداد و کاغذ جلوی خودتان می‌گذارید. سپس اشیا مختلف را بدون اینکه به صفحه نگاه کنید، می‌کشید.
در طول پنج دقیقه‌ای که مشغول رسم کردن هستید، هرگز نباید مداد خود را از روی کاغذ بلند کنید.
به طرح‌های زیر نگاه کنید:
این تمرین پرورش خلاقیت، راهی برای به چالش کشیدن مغز است. شاید در مراحل اولیه، احساس حماقت کنید و طرح‌هایتان حالتان را به هم بزند! اما این طبیعی است. در عوض خلاقیت شما یک مرحله رشد می‌کند.

نگاه-نکردن-و-نقاشی-کردن

تمرین پنجم: تمرین 30 دایره خالی

در این تمرین یک صفحه کاغذ با 30 دایره خالی روی آن به شما داده می‌شود. شما تنها 5 دقیقه وقت دارید تا اشکال مختلفی بر روی این 30 دایره بکشید.
نکته مهم این است که در این تمرین فقط و فقط باید به کمیت فکر کنید نه روی کیفیت؛ یعنی هرچه به ذهنتان رسید باید بکشید. می‌توانید ایموجی بکشید، می‌توانید نمادهای مختلف رسم کنید یا حتی حیوانات مختلف را ترسیم کنید. هرچه دلتان خواست…
تصاویر زیر دو نمونه‌ای است که دو فرد در مدت 3 دقیقه کشیده‌اند:

تمرین ششم: کارهای عجیب غریب بکنید!

کارهایی کنید که تا به حال نکرده‌اید.
مثلاً می‌توانید تعداد یقابلمه و بشقاب و لیوان را جلوی خودتان بگذارید و با دوستتان یک گروه موسیقی تشکیل دهید. سعی کنید به صورت خلاقانه و من درآوردی، آهنگ تولید کنید و به آن شکل بدهید.
پایان داستان‌ها را تغییر دهید. می‌توانید یک فیلم ببینید و اواسط فیلم، تلویزیون را خاموش کنید. سپس یک قلم و کاغذ جلوی خودتان بگذارید و پایان آن فیلم را حدس بزنید. شاید بتوانید دو پایان مختلف برای آن بنویسید. سپس دوباره تلویزیون را روشن کنید و ببینید فکر شما چه اندازه با فکر کارگردان همسویی داشته است.
می‌توانید با دست‌هایتان سایه درست کنید و با این سایه‌ها اشکال مختلفی بر روی دیوار بیندازید. این کار را احتمالاً هرموقع که برق می‌رفت، با نور شمع انجام می‌دادید.

تمرین هفتم: دیگه میشه باهاش چیکار کرد؟

اکثر ما اگر خلاقیت زیادی نداشته باشیم، به بسیاری از پدیده‌ها، اشیا، فضاها، مواد، فناوری، ساختمان‌ها، دستگاه‌ها و سیستم‌های موجود از دریچه‌ عادت و کلیشه نگاه می‌کنیم. این دید کلیشه‌ای سبب می‌شود که کاربردهای احتمالی دیگری که برای استفاده از آن‌ها وجود دارد، نادیده بگیریم. باید با این گرایش به کلیشه‌ای بودن و کلیشه‌ای دیدن در ذهنتان مبارزه کنید. کلید این مبارزه سخت، پرسیدن این سؤال از خودتان است که «دیگه چه کاری میشه باهاش انجام داد؟»
شاید عجیب باشد بدانید همین پرسش به‌ظاهر ساده سبب به وجود آمدن اختراعات و ایده‌های جدید می‌شود.همین تمرینات پرورش خلاقیت ساده!
مثال:
از قوطی کنسرو و یا بطری نوشابه چه استفاده‌ای دیگری می‌توانم بکنم؟
وسایلی که روزانه مصرف می‌کنید را در جای دیگری به کار ببرید.
چه‌کار دیگری می‌توانید با روزنامه‌های باطله انجام دهید؟
با ظروف یکبار مصرفی که می‌خواهم دور بیندازم، چه کارهایی می‌توانم بکنم؟
و…

شاید ندانید چیزی که هر روز با خودمان حمل می کنیم، تا چه اندازه پیچیده است. مقاله زیر را از دست ندهید:
مغز انسان چقدر پیچیده است؟

تمرین هشتم: بکوش عظمت در نگاه تو باشد…

افراد خلاق، متخصص دقیق و البته متفاوت نگاه کردن هستند. یکی از بهترین تمرینات پرورش خلاقیت مشاهده نکات ظریف، دیدن جزئیات ظاهراً بی‌ارزش، جمع‌آوری و استفاده از چیزهایی است که افراد دیگر آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اگر کنجکاوی فعال درباره محیط اطرافتان داشته باشید، ایده‌های تازه فراوانی به ذهنتان خطور خواهد کرد. سعی کنید کنجکاو باشید و با دقت به اطرافتان نگاه کنید.
مثال:
با گوشی خود از محیطی که زیاد در آنجا حضور دارید، یک عکس بگیرید و به مدت 5 دقیقه سعی کنید به جزئیاتی که در آن عکس وجود دارد دقت کنید.
یک شئ مثل کتاب، کاغذ، برگ درخت، گوشی همراه، فرش و… جلوی چشمتان قرار دهید و به جزئیات آن دقت کنید.
تا به حال با دقت بسیار زیاد به کف دست‌هایتان نگاه کرده‌اید؟ تا به حال جزئیات یک ماهی را دیده‌اید؟

تمرین نهم: به تبلیغات خلاقانه نگاه کنید

در انتهای این مقاله می‌خواهم چند تبلیغ خلاقانه را نشانتان دهیم. گاهی نگاه کردن به خلاقیت‌ها، خودش خلاقیت شما را پرورش می‌دهد.
نگاه کنید و لذت ببرید. 

تبلیغات-1

مصرف سیگار به کودکان بیشتر آسیب می‌رساند

نمک دریایی بخورید!

با این خمیردندان، دندان‌های محکمی خواهید داشت

سیستم صوتی ماشین!!

سیگار کشنده است….

همزمان با رانندگی در شبکه‌های اجتماعی نچرخید…

محلول شست‌وشوی دهان برای از بین بردن بوی بد دهان

چسب مایع قوی !

شما تنها تخت و تاج را به ارث نمی‌برید، کچلی هم ارثی است، نگران موهای خودتان باشید…

راستی شما دیگه چه راه‌هایی برای پرورش خلاقیت پیشنهاد می‌کنید؟ لطفاً اونا رو در قسمت کامنت ها برای ما بنویسید.

خواندن مقالات زیر در مورد خلاقیت هم حتماً می تواند مفید باشد:

خلاقیت چیست و چطور می توانیم آن را در مغزمان روشن کنیم؟

10 راهکار برای افزایش خلاقیت در کودکان

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ دیدگاه دربارهٔ «تمرینات پرورش خلاقیت»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که مقاله تمرینات پرورش خلاقیت برای شما مفید بوده امیدواریم با انجام تمرینات بتونید به نتایج دلخواه خودتون دست یابید.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. نوشتن بدون نقطه یا شمردن اعداد به صورت معکوس از آخر به اول اونم با فاصله بیشتر از ۵ تا هم میتونه خلاقیت رو افزایش بده

اسکرول به بالا