تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان با زلزله 8 ریشتری

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان با زلزله 8 ریشتری

وای وای امان از این زبان   نه!؟ 

 چقدر دل پری داریم! 

در گوشتان را بیاورید یک چیزی بگوییم بین خودمان بماند! قول؟! 

حتی مدرسین و اساتید هم گاهی از زبان‌آموختن خسته می‌شوند. 

بله مدرسین هم مطمئن باشید مثل هر زبان‌آموزی همچنان زبان می‌خوانند. آن‌ها مثل سایر زبان‌آموزان خسته می‌شوند ولی یاد گرفتند چطور انگیزه خود را حفظ کنند. زبان یک اقیانوس بی‌انتها است. 

حالا این دل نالان  از کجا می‌آید؟

شاید تا چندین سال پیش مشکل زبان‌آموزان پیدا کردن منابع زبان بود. دوران زبان‌آموزی گذشته خود را به یاد بیاوریم. یک دیکشنری بسیار چاق و چله همگی در منزل داشتیم. چقدر هم حس غرور می‌کردیم آن دیکشنری خفن را می‌دیدیم. یک دیکشنری کوچک هم برای کلاس زبان داشتیم. وقتی دنبال لغت بودیم یک ساعت باید ورق می‌زدیم تا معنی لغت را در بیاوریم. الان باید انتخاب کنیم کدام اپلیکیشن دیکشنری زبان را برای موبایل بریزیم و زیر یک ذقیقه معنی لغت را پیدا کنیم. یا از کدام سایت تلفظ را چک کنیم؟

قدیم مثل الان تعداد موسسات زبان انقدر زیاد نبود. الان کافی است به چند تا کوچه بالاتر یا پایین تر از منزل یا محل کار سری بزنیم تا یک موسسه زبان پیدا کنیم. 

تعداد مدرس هم که دیگه خودتان می‌دانید چقدر شده است. کافی است اینستاگرام را باز کنیم تا پیج انگلیسی با اکبر، انگلیسی با کبری و غیره را ببینیم. کاری نداریم حالا برخی از این پیج‌ها واقعا فعالیت می‌کنند. برخی هم فاجعه‌ای بیش نیستند. 

قبلا یک نوارکاست زبان انگلیسی داشتیم که قرقر باید دکمه جلو رفتن یا عقب رفتن دستگاه ضبط را نگه می‌داشتیم که بلکه برسیم سر فایل audio درس مورد نظر. گاهی هم در یک خودکار بیک را در وسط نوار کاست می‌انداختیم تا بچرخانیم و نوار کاست به اول برسد. الان حالا ببینیم چقدر فایل‌های مختلف صوتی در اینترنت و برنامه‌های پادکستی وجود دارد.

دیدید..  چقدر فرق کرده است!؟ 

پس چرا با این‌که الان انقدر دسترسی به منابع موجود است زبان‌آموزان خیلی به نسبت پیشرفتی نمی‌کنند. یکی از دلایل اصلی از دست دادن انگیزه یادگیری زبان در طول مسیر است.


راهکارهایی برای افزایش انگیزه


 با ما همراه باشید تا به هشت گام برای خسته نشدن از زبان بپردازیم تا با یک زلزله هشت ریشتری انگیزه زبان ما تقویت شود.

عطش یادگیری را خفه نکنیم

تا جای ممکن روی هر مهارتی که کار می‌کنیم مختصر و مفید باشد. قبل از خسته شدن دست از کار بکشیم اجازه بدهیم تشنه یادگیری بمانیم.

 اگر لغت قرار است یاد بگیرم روزی یک سری لغات مختصر و ضروری کافی است. تعداد برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد. فردی روزی دو تا باید یاد بگرید. فرد دیگری روزی 20 تا هم مشکلی پیش نمی‌آید. بلد است چطوری فقط طوطی‌وار یاد نگیرد. 

یک مورد عالی که عطش یادگیری را حفظ می‌کند هدف دقیق زبانی داشتن است. احتمالا تجربه کرده باشید که وقتی دقیقا می‌دانیم برای یک مصاحبه شغلی، برای قبولی در آزمون ورودی، برای ارائه انگلیسی زبان می‌خوانیم چقدر باانگیزه‌تر بودیم. صرف این که مهارت زبان ضروری است، زبان یاد نگیریم چون دیر یا زود خسته می‌شویم.

معجونی از علاقمندی نوش جان کنیم

 

تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان با زلزله 8 ریشتری


یک دستور معجونی عالی به شما قرار است آموزش دهیم.  
همین الان قبل از ادامه مقاله فکر کنیم چه چیزی را عاشقانه دوست داریم. 

حالا از کجا تشخیص بدهیم که واقعا عاشق آن کار هستیم؟
نکته مهم این است که  وقتی مشغول آن فعالیت هستیم گذر زمان را اصلا نمی‌فهمیم. 

فردی عاشق آشپزی است. فرد دیگر عاشق ورزش است. دیگری هم عاشق توسعه فردی.  فرقی ندارد اصلا چه زمینه‌ای باشد، مهم شدت علاقمندی ما است. وقتی آن را پیدا کردیم از این به بعد سعی کنیم آن را به انگلیسی دنبال کنیم.

 بهتر است اوایل کار بیشتر سمت منابع آسان‌تر برویم. فکر نکنیم حتما باید برنامه‌های جدی ببینیم. مخصوصا اگر کودک درون شیطونی داریم یک گزینه مناسب و جذاب می‌تواند برنامه آموزشی باشد که برای کودکان طراحی شده است. در کل خیلی قضیه را جدی نگیریم.  اگرخیلی به خودمان فشار بیاوریم احتمالا دیگر به ما خوش نمی‌گذرد. و دیرین دیرین آلارم خسته شدن و low battery ما شروع می‌شود.

قطره قطره جمع کنیم تا وانگهی دریا شود

یادگیری زبان یک‌شبه حاصل نمی‌شود! همین! روزی حتی یک لغت در پایان سال به 365 لغت می‌رسد. زبان‌آموزی فراز و نشیب‌های خیلی زیادی دارد. هدف خود را به خاطر بسپاریم. آن را مکتوب کنیم اگر بتوانیم در جایی قرار بدهیم که ببینیم. 

هنگامی که ما شروع به یادگیری می‌کنیم، معمولاً یک جوزدگی بسیار عجیب  و غریبی داریم. می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه بگیریم. بهتر است در فواصل زمانی مناسب و معقول برنامه زبان را داشته باشیم. اره خود را با استراحت کردن تیز کنیم. این کار شانس ما را در عدم دلسردی به هنگام یادگیری زبان انگلیسی افزایش می‌دهد.

وسیله نقلیه مناسب خود را پیدا کنیم

 

تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان وسیله نقلیه مناسب

تصور کنیم قرار است هر روز از منزل به محل کار حرکت کنیم. هر کس باتوجه به شرایط و بودجه مناسب خود اتخاب می‌کند که چطور به سر کار برود. فردی از مترو استفاده می‌کند، فردی از تاکسی، نفر دیگر از اسنپ و تپسی، شخصی پیاده می‌رود، یکی هم ماشین خودش، فرد دیگری هم ماشین شخصی خود و راننده شخصی خود. 

خب!؟  دقیقا زبان‌آموزی هم همین است برای تقویت انگیزه یادگیری زبان باید روش منحصر به فرد خود را یاد بگیریم. هر روشی به هر کسی جواب نمی‌دهد!


اگر دیدیم فردی نمره آیلتس 8.5 گرفته است؛ لزوما اگر دقیقا همان موسسه آیلتس او برویم ما هم 8.5 نمی‌شویم. 

باید میزان تجربه فعلی زبانی خودمان، سرعت و نحوه یادگیری، میزان وقت آزاد و زمانی که می‌خواهیم برای یادگیری اختصاص دهیم و مهم‌تر از همه هدفی که می‌خواهیم برسیم را بررسی کنیم.
شاید ضعف زبانی ما گرامر باشد، شاید هم لغات. 

شاید ما باید روزی یک پادکست زبان گوش کنیم. ممکن هم است نیاز باشد روزانه خاطرات خود را به انگلیسی بنویسیم.

هر روش زبانی به هر کسی جواب نمی‌دهد…

به چیزهای بی اهمیت توجه نکنیم

تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان - توجه به چیزهای بی اهمیت


دیدید بعضی‌ها عروسی که می‌خواهند بروند چیزی نمی‌خوردند تا بتوانند در عروسی درست و حسابی شیرینی و میوه، غذا و دسر بخورند. برای زبان‌آموزی لطفا این کار را بکنیم. مثل موقع مهمانی و عروسی که شکم را خالی نگاه می‌داریم ذهن را خالی نگه داریم. ذهنی که درگیر است فضایی برای یادگیری ندارد. به زور یک جا شاید به ما بدهد ولی فردا شووت خواهیم شد بیرون. 

ولی مگر می‌شود درگیری ذهنی نداشته باشیم؟ ما انسانیم.  بله درگیری ذهنی داریم ولی انتخاب می‌کنیم که قبل از کلاس تمام درگیری‌های ذهنی را روی کاغذ بنویسیم. انتخاب می‌کنیم 5 تا 10 دقیقه قشنگ به مشکلات فکر کنیم بعد از ذهن خواهش ‌کنیم حالا که 5 تا 10 دقیقه فکر کردیم الان دیگر کافی است. فکر کردن به مطالب پیش پا افتاده جز خسته کردن ذهن کاری نمی‌کند. از طرف دیگر هم مانع تقویت انگیزه یادگیری زبان است.

برای زبان خواندن یک چک زمانی صادر کنیم 

 

تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان - چک زمانی صادر کردن

 

تعیین  ضرب‌الاجل معجزه می‌کند.  اگر به دنبال یک عامل محرک و انگیزه‌بخش برای ادامه‌ی مسیر زبان‌آموزی هستیم، بهترین کار تعیین کردن ضرب‌الاجل است. درست زمانی که چک دست فردی داریم چقدر بیشتر نگران هستیم تا سر موعود چک، در حساب پول باشد تا چک برگشت نخورد.


معرفی بهترین سایت‌ های آموزش زبان انگلیسی رایگان


وقتی یک آزمون مثل آیلتس و تافل در پیش داریم که زمان آزمون مشخص است، چقدر متفاوت‌تر و باانگیزه‌تر زبان می‌خوانیم؟! 

یک نکته را به یاد داشته باشیم موقع چک زمانی صادر کردن، خودمان را باور داشته باشیم که می‌توانیم. از آن دسته افرادی نباشیم که نقش قربانی داریم. آخه من مکالمه‌ام خوب نیست. من که از بچگی زبان نخواندم. روی نقاط قوت تمرکز کنیم و با تعیین یک deadline یا همان ضرب‌الاجل روی نقاط ضعف کار کنیم.

با زبان زندگی کنیم

برای تقویت انگیزه زبان نباید زبان را از ابعاد مختلف زندگی خارج کنیم. یک اشتباه متداول زبان‌آموزان این است که فقط فکر می‌کنند وقتی در موسسه زبان هستند یا مدرس زبان دارند در فرآیند زبان‌ خواندن هستند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زبان دوم آن انگلیسی نیست. ولی خودمان می‌توانیم خلاقانه تا جای ممکن زبان را وارد زندگی خود کنیم.  چرا باید زبان گوشی همراه یا برنامه‌های کامپیوتر را بر روی تنظیمات فارسی بگذاریم؟

با زبان زندگی کنیم - تقویت انگیزه‌ یادگیری زبان با زلزله 8 ریشتری

چرا اتاقی که بیشتر وقت خود را در آن هستیم را انگلیسی نکنیم؟! به دیوار آن جملاتی انگلیسی بزنیم. روی وسایل اتاق اسم انگلیسی آن‌ها را از روی دیکشنری تصویری آکسفورد Oxford Picture Dictionary بنویسیم و بچسبانیم. یک یادداشت یادآور اگر داریم می‌نویسیم، آن را به انگلیسی بنویسیم.  به رستوران که می‌رویم قسمت انگلیسی منو غذا را بخوانیم. تابلوهای خیابان‌ها و اتوبان‌ها را قسمت انگلیسی آن‌ها را بخوانیم. 

دیدید چقدر راحت با یک سری فعالیت‌های به ظاهر کوچک می‌توانیم زبان را وارد زندگی روزمره خود بکنیم. 

همین الان لیستی تهیه کنیم که ما چطور می‌توانیم زبان را وارد زندگی خود کنیم؟ 

 به اینکه مرغ همسایه بلبل خوش لهجه انگلیسی است توجه نکنیم

این ضرب‌المثل مرغ همسایه غاز است در یادگیری زبان هم کاربرد دارد. هرگز هرگز خودمان را با دیگری مقایسه نکنیم. این شاید یکی از سموم اصلی صددرصد کشنده انگیزه باشد. حالا ای کاش مقایسه عادلانه می‌شد. برخی از ما چنان مقایسه ناعادلانه می‌کنیم که عزت نفس خودمان را شیک و مجلسی نابود می‌کنیم.

نمونه‌های زیادی از مقایسه ناعادلانه است.  مثلا گاهی افراد خود را با مدرس زبان که چندین سال است زبان خوانده، شاید مدرک دانشگاهی زبان هم داشته باشد، برای تهیه تولید محتوا درسی خودش روزانه یک سری پادکست و فیلم آموزشی می‌بیند و چندین سال است که تدریس زبان انگلیسی می‌کند مقایسه می‌کنند.


شما برای تقویت انگیزه یادگیری زبان چه تجربیاتی دارید؟ 

در زیر همین مقاله از تجربیاتتون برای ما بنویسید.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا