بهترین روش یادگیری زبان ؛ هر آن چیزی که از زبان لازم است بدانیم

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

بهترین روش یادگیری زبان ؛ هر آن چیزی که از زبان لازم است بدانیم

بهترین روش یادگیری زبان ؛ هر آن چیزی که از زبان لازم است بدانیم

مواردی که در مقاله جامع بهترین روش یادگیری زبان می‌خوانیم:

 

نکاتی برای انتخاب بهترین روش یادگیری زبان

تقویت مهارت لیسنینگ

تقویت مهارت رایتینگ

تقویت مهارت اسپیکینگ

تقویت مهارت ریدینگ

 بررسی سوالات متداول زبان‌آموزان

داستان زبان‌آموزی از یک hello و how are you شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. زبان یک دنیای ناشناخته‌ای دارد که اگر یک سری رمز و راز را به مرور کشف کنیم، بالاخره می‌توانیم بر این دنیای ناشناخته زبان حکومت کنیم. یک اصل کلی را در نظر داشته باشیم، یادگیری زبان به معنی نشستن پای کتاب نیست. اگر یک جمله طلایی در خصوص بهترین روش یادگیری زبان بخواهیم بیان کنیم این است که با زبان زندگی کنیم.

 مقاله پیش‌رو به صورت جامع و کاربردی  به موضوع بهترین روش یادگیری زبان در ابعاد مختلف پرداخته شده است. نکته قابل توجه این است که مقاله بر اساس آموزش‌های علمی در خصوص آموزش زبان به علاوه تجربیات تدریس چندین ساله اساتید خوب در زمینه آموزش زبان است.

پس اگر دنبال بهترین روش یادگیری زبان هستید مقاله جامع و کاربردی خوبی را انتخاب کرده‌اید. پیش نیاز این مقاله یک تمرکز بالا به علاوه یک قلم و کاغذ است چرا که یک سری اقدامک در بخش‌هایی از این مقاله باید بنویسیم. ما صبر می‌کنیم تا شما قلم و کاغذ را کنار دستتان بگذارید.

1، 2 و 3. خب قلم و کاغذ را فکر کنیم آوردید. عالی! شروع کنیم…! با مقاله بهترین روش یادگیری زبان با من همراه شوید.

نکاتی برای انتخاب بهترین روش یادگیری زبان

به انگلیسی فکر کنیم

یکی از بهترین فعالیت‌هایی که می‌تواند به ارتقا مهارت زبان کمک کند فکر کردن به انگلیسی است. در حالی‌که اغلب زبان‌آموزان خصوصا در سطوح مبتدی تا متوسط به فارسی فکر می‌کنند و سپس آن را به انگلیسی ترجمه می‌کنند. درست است که کار آن‌ها تا حدودی راه می‌افتد اما اگر معایب آن را در نظر بگریم ارزش دارد کم کم عادت کنیم به انگلیسی فکر کنیم.

ترجمه‌ی مداوم اولا که انرژی زیادی از مغز می‌گیرد و دوم اینکه باعث ایجاد وقفه در مکالمه می‌گردد. نکته مهم بعدی این است که هر زبان تفاوت‌های ظریف و خاص خود را دارد. قطعا دایره واژگانی و ساختار گرامری زبان مادری ما از زبان انگلیسی یا هر زبانی که در حال یادگیری آن هستیم بیشتر است. همچنین اصلا یک سری لغات ممکن است در هر دو زبان نباشد. 

موافق هستید یک سری مثال را بررسی کنیم؟

مثلا برای واژه زیبا معادل انگلیسی pretty, nice, beautiful داریم.  

به انسان، بشر، آدم به انگلیسی human گفته می‌شود.

 در انگلیسی آیا معادلی برای آجیل مشکل‌گشا داریم؟

کلمه غلیظ:

دود غلیظ thick smoke

چای غلیظ strong tea

آرایش غلیظ heavy make up

برخی مواقع باید اصطلاح استفاده کنیم مثلا روز مبادا rainy day

در collocation هم بسیار متفاوت است. مثلا high mountain کوه بلند در حالی که tall building ساختمان بلند است.

این مثال‌ها را زدیم تا بیشتر متوجه تفاوت زبان‌ها بشویم و به این نتیجه برسیم که ترجمه در ذهن علاوه بر زمان و انرژی زیادی که می‌برد باعث به کار بردن عبارات نادرست هم ممکن است بشود. پس از این به بعد یک دکمه off و on خاموش و روشنی نامرئی در ذهن داشته باشیم تا هر موقع قصد صحبت انگلیسی داشتیم، مغز زبان مادری را خاموش کنیم. 

 اقدامک
همین الان قبل از ادامه مقاله در حد چند تا جمله کوتاه خودتان را به انگلیسی معرفی کنید. فقط لطفا به انگلیسی فکر کنیم و خودمان را معرفی کنیم؛ نه اینکه در ذهن فارسی فکر کنیم و بعد ترجمه کنیم.

از اشتباه کردن نترسیم

یکی از بزرگ‌ترین موانع ترس‌های زبان‌آموزان اشتباه کردن است. اگر کمی منطقی نگاه کنیم مسلم است که از همان ابتدا به راحتی و بدون هیچ اشتباه نمی‌توانیم ساختارهای درست با واژگان و اصطلاحات درست به کار ببریم.

به یاد داشته باشیم ارتقا مهارت زبان در طول مسیر است. هدف ما کامل شدن در زبان انگلیسی نیست. اشتباه‌کردن بخشی از یادگیری است. مگر در زمان کودکی همان ابتدا که لب به سخن گشودیم با زبانی ادبی و ساختارمند صحبت کردیم. انقدر اَدَ بَ دَ کردیم تا یاد گرفتیم. تازه تا بزرگسالی هم کلی یاد می‌گیریم که چه ساختار و جملاتی را در کجا و با چه شخصی به کار ببریم.

 محتوای آموزشی جذاب 

در دنیای تکنولوژی امروزی چیزی که زیاد است منابع مختلف از کتاب، فایل صوتی، فایل ویدیویی، فیلم، آهنگ و … است. نکته مهم گلچین کردن این منابع با توجه به علاقمندی خودمان است. موضوعی که وقتی سر آن هستیم گذر تیک تیک ساعت را متوجه نمی‌شویم. به خودمان که آمدیم می‌بینیم بدون این‌که خسته بشویم ساعت ها مشغول بودیم حتی انرژی‌مان هم بیشتر شده است. این فعالیت مورد علاقه ما است. 

اقدامک
نام سه فعالیتی که عاشق آن هستیم را بنویسیم.

بهترین روش یادگیری زبان

 هر روز تا می‌توانیم صحبت کنیم

تا می‌توانیم خیلی خیلی زیاد به زبان مورد نظر صحبت کنیم. اگر دوستی داریم که به نسبت سطح زبانی او به ما می‌خورد که چه بهتر، اگرنه هم با خودمان انگلیسی صحبت کنیم. فقط نکته مهم این است که بلند بلند به انگلیسی صحبت کنیم. الان احتمالا سوال پیش می‌آید که خب بعد به ما برچسب دیوانه دور از جون می‌زنند و با آن روپوش‌های سفید می‌آیند دنبالمان. قطعا راهی وجود دارد نگران نباشیم. می‌توانیم طوری وانمود کنیم که در حال مکالمه با تلفن هستیم.

یکی از اساتید هیئت علمی و بسیار موفق را می‌شناختم که یک بار سر کلاس از یادگیری زبان خود تعریف می‌کرد. از آن‌جایی که دوران کودکی در یکی از روستاها زندگی می‌کردند هیچ موسسه زبانی نبوده است و فقط تابستان‌ها که به منزل یکی از آشنایان در شهر می‌آمدند به کلاس زبان می‌رفتند. در کل سال برای اینکه تمرین زبان را داشته باشند با دو تا عروسک در کوه و بیابان روستا خود راهی می‌شدند و با آن دو یک تئاتر انگلیسی بازی می‌کردند.

پس اگر کسی بخواهد راهش را پیدا می‌کند، اگر هم نخواهد بهانه‌اش را….

منتظر نباشیم تا به سطح خوبی از زبان برسیم بعد با دیگران صحبت کنیم هر سطحی هستیم صحبت کنیم. انگلیسی یک مهارت است باید آن را وارد چرخه عمل کنیم. مثل رانندگی یک سری تئوری شاید بخوانیم بعد وارد خود عمل رانندگی کردن ‌می‌شویم. تا پشت فرمان ننشینیم که راننده نیستیم. زبان هم همین است.

نایک یک شعار خیلی قشنگ دارد که خوب است سرلوحه مسیر زبان‌آموزی خود کنیم.

به قول نایک:
فقط انجامش بده just do it

تفریحات زبانی داشته باشیم

همان‌طور که در ابتدا مقاله هم اشاره کردیم باید با زبان زندگی کنیم. حالا چه بهتر که وارد تفریحات ما بشود و از آن لذت هم ببریم.

 کتاب انگلیسی بخوانیم

یکی از بهترین روش یادگیری زبان کتاب خواندن است. با توجه به حوزه علاقمندی و سطح زبانی خود می‌توانیم از اقیانوسی از منابع کتابی استفاده کنیم.  اگر اهل رمان هستیم و سطح زبانی پیشرفته‌ای نداریم، یک گزینه مناسب کتاب‌های سطح بندی شده هستند که داستان‌های معروف را ساده‌سازی کردند. خوبی این کتاب‌ها (graded books) این است که علاوه بر ساده بودن، بخشی هم برای تمرین دارند.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که کتاب را از کجا تهیه کنیم؟ یک گزینه که مسلما اینترنت است ولی اگر از آن دسته هستید که حتما باید کتاب در دستتان باشد و با فایل‌های Ebook و Pdf ارتباط برقرار نمی‌کنید گزینه عالی انتشارات جنگل است اولا که یک انتشارات عالی و  کامل در حوزه زبان است. دوم این که تخفیف دارد. سوم این‌که کارشناسان خوبی دارد که چه تماس تلفنی بگریم چه حضوری مراجعه کنیم باحوصله و دقیق راهنمایی می‌کنند.

یک نکته را یادآوری کنیم هدف در این بخش مطالعه و لذت بردن است. پس کتابی که انتخاب می‌کنیم بهتر است یک سطح از هر سطحی از زبان که هستیم پایین‌تر باشد. برخی از افراد اغلب به جای کتاب‌خوانی، درگیر لغت‌یابی می‌شوند. علاوه‌بر این‌‌که درصدد یادگیری کاهش می‌یابد فوق‌العاده هم خسته کننده است. تصور کنیم اگر قرار باشد بعد از هر پاراگراف پنج بار به دیکشنری رجوع کنیم اصلا رشته کلام نویسنده از دستمان می‌رود که هیچ، کلافه هم شدیم.

 فیلم ببینیم

شاید نزدیک به هشتاد درصد ما شنیدیم که فیلم دیدن یکی از راه‌های تقویت زبان است. فیلم دیدن به تقویت مهارت شنیداری، گفتاری و تلفظ کمک می‌کند. ولی یک سری نکته را اگر بدانیم باعث می‌شود عملکرد بهتری در یادگیری زبان از طریق فیلم داشته باشیم.

اول باید بدانیم هدف اصلی فیلم یادگیری زبان نبوده است و برای  مخاطب انگلیسی زبان ساخته شده است. پس روان و سلیس و پر از اصطلاحات است مثل فارسی حرف زدن خودمان.  پس شاید گزینه بهتر استفاده از یک سری فایل‌ها و سریال‌های مخصوص آموزش زبان باشد که ساده‌سازی شدند و به همراه تمرین هستند. ولی یادگیری از طریق فیلم و سریال هم جذابیت‌های خود را دارد.

یک سوال بسیار متداول این است که آیا فیلم را با زیرنویس ببنیم؟ آیا با زیرنویس فارسی ببینیم یا انگلیسی؟ در این خصوص اساتید زبان هر کدام نظرات و پیشنهادات خود را دارند. اما یک نکته در میان آن‌ها یکسان است. باید فیلم را یک بار دیده باشیم یعنی موضوع آن را بدانیم. قرار است توجه را بر روی یادگیری زبان بگذاریم پس ذهن نباید دغدغه وای الان چی می‌شود داشته باشد. قطعا اگر بتوانیم بدون زیرنویس ببینیم بهتر است و هر جا را که متوجه نشدیم از زیرنویس استفاده کنیم. 

برای فیلم یک برنامه تمرینی هم داشته باشیم. می‌توانیم فیلم را به بخش‌های کوتاه تقسیم کنیم و بخش بخش به یادگیری لغات و اصطلاحات آن بپردازیم. بهتر است در طول هفته لغاتی را که یاد گرفتیم را در مکالمات و نوشتار خود به کار ببریم تا از حالت به اصطلاح passive در ذهن به حال active برسد. حالا این active و passive را اگر بخواهیم ساده بگوییم مثل این است که ما یک کمد پر از لباس داشته باشیم ولی اغلب از همان لباس‌های رو و دم دست استفاده می‌کنیم تا اینکه به دنبال لباس‌های زیرتر برویم. مغز هم به همین شکل است در هنگام نیاز لغتی که دم دست است را یادآوری می‌کند. با تمرین بیشتر کمد لغتی مغز خود را در دسترس قرار بدهیم.

یک تمرین دیگر هم نوشتن خلاصه و نقدی از فیلمی است تا به مهارت رایتینگ هم کمکی کرده باشیم.

 به موزه برویم

از تفریحات عالی یادگیری زبان رفتن به موزه است. از چند نظر اولا در موزه فضای انگلیسی کاملا وجود دارد، بروشور انگلیسی، تابلوهای انگلیسی، توضیحات انگلیسی موجود است. فقط لطفا اگر به موزه رفتیم تصور کنیم فارسی بلد نیستیم و فقط دنبال نوشته‌های انگلیسی باشیم. اغلب تورهای خارجی در موزه‌ها هستند اگر خواستیم چند دقیقه با آن‌ها باشیم با برخی از افراد تور اگر امکان داشت صحبت کنیم. خلاصه دست باز است در موزه و اماکن توریستی فذصت انگلیسی حرف زدن را غنیمت بشماریم.

 با پنج نفر مسلط به زبان اوقات خود را سپری کنیم

اگر در مسیر توسعه فردی و رشد باشیم قطعا و یقینا شنیدیم که ما از 5 نفری که بیشترین زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم تاثیر می‌گیریم. 

پس باید یک دایره دوستانه زبان انگلیسی برای خود تشکیل بدهیم. با آن‌ها وقت بگذرانیم و قول بدهیم زمانی که با آن‌ها هستیم فارسی حرف زدن ممنوع است. روشی عالی است چرا که روی مهارت زبان خود با یک روش سرگرم کننده کار می‌کنیم و نه یک روش آموزشی خشک یادگیری. 

اگر با دوستان زبانی خود دورهمی بودیم، می‌توانیم یک سرگروه هم انتخاب کنیم که اولا اگر کسی فارسی حرف زد و قانون را شکست جریمه کوچکی مثل بستنی خریدن بشود و دوم یک سری نکات مفید را در جمع بندی به تک تک ما برای ارتقا مهارت زبانمان بگوید.

شاید الان این سوال را در ذهن داشته باشیم که ما که دوست زبانی نداریم چه کار کنیم. یک گزینه خوب این است که در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام که خدا رو شکر پر از پیج‌های انگلیسی با افراد مختلف است را فالو کنیم.  اغلب این پیج‌ها هم در زیر پست‌هاشون تمریناتی را از شما می‌خواهند که در کامنت بنویسید که خودشان هم به خاطر ارتقا پیچ خودشان به کامنت‌ها پاسخ می‌دهند.
یک گزینه دیگر هم ساخت یک وبلاگ یا اینستاگرام است که در آن به انگلیسی مطالبی را بنویسیم. از این طریق با افراد هم هدف و اهل آموزش زبان هم آشنا می‌شویم. چی بهتر از این‌که همزمان تمرین زبان انجام بدهیم، کار تولید محتوا انجام بدهیم و با دوستان جدید هم هدف خود هم آشنا بشویم.

 اقدامک
قبل از ادامه مقاله با توجه به شرایط زندگی، کاری و سن و شخصیت خودمان یک تفریح زبانی همین الان 2 تا 5 دقیقه فکر کنیم و بنویسیم.

تقویت مهارت لیسنینگ (Listening) 

مهارت شنیداری یا همان listening یکی از مهارت‌هایی که در ابتدا بسیار پرچالش است. اگر بااینکه برای آن وقت می‌گذاریم به همان نسبت نتیجه نمی‌گیریم دلسرد نشویم، یک دفعه نتیجه خود را نشان می‌دهد که خودمان هم شگفت‌زده می‌شویم. خب حالا برای تقویت ایم مهارت باید چی کار کنیم؟ مثل هر مهارت دیگر هر روز روزی حتی 5 دقیقه به یک فایل صوتی کوتاه گوش کنیم. قدم اول می‌تواند این باشد که یک سری فایل کوتاه صوتی بر روی گوشی خود داشته باشیم.

پادکست‌های BBC English in 6 Minutes از بهترین پادکست‌ها در خصوص listening هستند.

تمریناتی برای تقویت مهارت لیسنینگ (listening)

 

بهترین روش یادگیری زبان ؛ مهارت شنیداری

 تمرین گوش دادن غیرفعال

در پس زمینه گوش یک فایل صوتی انگلیسی پخش شود و گوش کنیم. کافی است فایل را پخش کنیم و مشغول کارهای روزانه و معمولی خود بشویم. حالا می‌تواند خوابیدن باشد، ورزش کردن باشد، ظرف شستن باشد، غذا درست کردن باشد. فقط پس زمینه گوش قرار است انگلیسی بشنود. همین! حالا ممکن است تمام چیزها را یا نشنویم یا اصلا متوجه نشویم که اصلا جای نگرانی ندارد. این تمرین هدف درک عمیق زبان از شما ندارد. فقط گوش با زبان در تعامل باشد کافی است.

این تمرین از چند جهت عالی است. اول این که در این دنیای پرمشغله که آدم دلش می‌خواهد کاش بیشتر از 24 ساعت زمان داشت، این تمرین نیازی به خالی کردن زمان ندارد. هر زمان و در هر مکانی این تمرین را می‌توانیم داشته باشیم و به کارهای معمول خود هم بپردازیم.

شاید الان در ذهن این سوال پیش بیاید مگر می‌شود با پس زمینه گوش دادن چیزی یاد گرفت؟ پاسخ با یک جمله است: مگر کودک روشی به غیر از این استفاده می‌کند؟! بچه فقط با شنیدن حرف زدن پدر و مادرش بزرگ می شود و به مرور زبان را خیلی طبیعی به دور از آموزش یاد می‌گیرد.

 تمرین گوشش دادن فعال

اگر زمان بیشتری داشتیم این تمرین را انجام بدهیم. یک فایل صوتی مناسب با سطح زبان خود را گوش کنیم. به زیر و بم صدا (intonation) گوش بدهیم. دو مدل اصلی در زیر و بم بودن زبان است که عبارتند از مدل فرود (falling intonation) یعنی پایین آوردن گام صدا برای بیان یک جمله معمولی و مدل فراز  (rising intonation)  یعنی بالا بردن گام صدا برای پرسیدن یک سوال یا ابراز عدم قطعیت  از چیزی. توجه کنیم که آیا سوالی پرسیده شده است یا جمله ای خبری بیان شده است؟ 

به استرس کلمات با دقت گوش بدهیم. استرس کلمات یعنی زمانی که بخشی را با صدای بلندتر و گام بالاتر یا با طول بیشتر در یک سیلاب بیان کنیم. یک مثال خوب در استرس کلمات fourteen و forty است که چهارده و چهل است. اگر استرس روی سیلاب آخر قرار بگیرد fourteen است و اگر در هنگام شنیدن استرس را در ابتدا شنیدیم forty است. معمولا این دسته اعداد پرچالش هستند و مخصوصا در آزمون آیلتس هم به کار می‌روند.

تمرین Shadowing

یک فایل کوتاه را پخش کنیم و به یک جمله بارها و بارها گوش کنیم. بعد تا جایی که می‌توانیم مدل گوینده فایل صوتی را تکرار کنیم.

  تمرین گوش دادن به فایل صوتی با سرعت‌های مختلف

کافی است از یک نرم افزار یا اپلیکیشن صدا استفاده کنیم تا سرعت فایل صوتی را دستکاری کنیم. یک بار با سرعت بالا گوش کنیم و هر تعداد کلمه که می توانیم متوجه بشویم را به خاطر بسپاریم و نت برداری کنیم. 

حالا نوبت گوش دادن با سرعت پایین است. در این زمان کلمات جدیدی می شنویم که در سرعت بالا یا اصلا نشنیدیم یا متوجه نشدیم چه معنی داشت؟ 

نهایتا سرعت فایل را به حالت طبیعی خودش تغییر بدهیم. تقریبا در این بخش باید بهتر متوجه کلمات بشویم اگر هنوز خیلی از لغات را متوجه نمی‌شویم می‌توانیم یک بار دیگر با سرعت خیلی پایین‌تر گوش کنیم و بر روی کاغذ نت برداری کنیم. می‌توانیم کمی بیشتر pause بزنیم و نهایتا اگر فایل صوتی متنی دارد میزان درستی شنیده‌های خود را چک کنیم.

نکات مهم:

 به طور منظم و روزانه هر چند کوتاه listening تمرین کنیم تا گوش عادت کند.

  اگر ابتدا کار احساس کردیم خیلی متوجه نمی‌شویم دلسرد نشویم طبیعی است به مرور پیشرفت می‌کنیم. توجه کنیم زبان یک مهارت است پس نیاز به زمان و انرژی دارد تا دانشی زبانی که به دست آوردیم تبدیل به مهارت زبانی شود.

 از فایل‌هایی استفاده کنیم که باکیفیت و واضح هستند.

 به موضوع آن علاقمند باشیم و خسته کننده نباشد.

 از listening سطح زبانی پایین شروع کنیم و به مرور سطح آن را افزایش دهیم.

 به هر دو لهجه British و American گوش کنیم.

 یکی از تمرینات جذاب گوش دادن به موسیقی انگلیسی است و حتما lyrics یا متن آهنگ را هم با یک جستجو ساده از اینترنت پیدا کنیم و حداقل دو بار همزمان که به موسیقی گوش می‌کنیم به lyrics آن هم نگاه کنیم.

 کتاب‌های Tactics for Listening گزینه مناسبی برای تقویت مهارت شنیداری هستند چرا که هم سطح بندی شده هستند و هم تمرینات خوبی دارند.

تقویت مهارت رایتینگ (Writing) ✒️

 

بهترین روش یادگیری زبان - مهارت رایتینگ


در اینجا هم به چند تکنیک می‌پردازیم ولی مهم‌ترین تکنیک فقط نوشتن است همین! 

این بستگی به خلاقیت ما دارد که چطور برنامه روزانه برای نوشتن پیاده‌سازی کنیم. می‌توانیم شروع به نگارش خاطرات روزانه خود به انگلیسی بکنیم. کارهای کوچک روزانه خود را به انگلیسی بنویسیم از لیست خرید تا ثبت دستاوردهای روزانه. هر موردی از نوشتن را که داریم از این به بعد تا جایی که امکان‌پذیر است به انگیسی بنویسیم. پیام‌های روزانه خود را اگر گیرنده پیام به انگلیسی مسلط است با همدیگر قرار بگذاریم تا به انگلیسی بنویسیم.

برای تقویت مهارت رایتینگ بهترین روش یادگیری دیگر، مطالعه دقیق و همیشگی است. شاید بتوان گفت اگر به طور مداوم مطالعه انگلیسی داشته باشیم در نوشتن ما معجزه می‌کند. 

از یک سری منابع خوب برای تقویت رایتینگ کتاب writing for IELTS است. این سری کتاب‌ها الگوهایی از هر نوع نوشتاری دارند. و کتاب  Longman Academic Writing Series که در پینج سطح زبان هستند مناسب است.  جلد اول به بررسی جمله و پاراگراف می‌پردازد، جلد دوم به بررسی پاراگراف، جلد سوم کتاب به بررسی پاراگراف، جلد چهارم به بررسی نگارش انشا و نهایتا جلد پنجم به بررسی مقالات تحقیقاتی و آکادمیک می‌پردازد.

تازه اگر کتابی هم در دسترس نداریم یک راهکار عالی و کاربردی کم هزینه جستجو ساده در گوگل است. حالا چی سرچ کنیم؟ به عنوان مثال عبارت زیر را می‌توانیم سرچ کنیم:

 sample essays and writings on …

نکته بعدی ایجاد ساختار و انسجام مشخص در متن و نوشتار است. یک کار عالی استفاده از مایندمپ یا نقشه ذهنی است. کمک میکند که ایده اصلی را بنویسیم وبعد اطراف آن شروع به نت برداری کنیم. می‌توانیم حتی collocation را با مایندمپ بکشیم و یاد بگیریم. یک سایت خوب برای کشیدن مایندمپ که امکانات گرافیکی به ما می‌دهد سایت www.gitmind.com است.

تقویت مهارت اسپیکینگ (Speaking) 

خب نوبت به کدام مهارت است؟ بله حالا نوبت مهارت اسپیکینگ و تقویت آن رسیده است.

بهترین روش یادگیری زبان برای تقویت مهارت مکالمه،  روش معجزه‌گر فکر کردن به انگلیسی و بلند بلند صحبت کردن با خود است. بیشتر تمرکزمان باید بر روی fluency یعنی روان صحبت کردن باشد تا accuracy یعنی درستی واژگان و دستور زبان. به مرور زمان بخش accuracy درست می‌شود. فقط تا می‌توانیم صحبت کنیم.

می‌توانیم داستان برای خودمان بلند بلند بگوییم. حتما صدای خود را ضبط کنیم تا بعدا به لحن و آهنگ صدای خود هم توجه کنیم. یکی از مواردی که باعث می‌شود بیشتر شبیه native speaker ها صحبت کنیم رعایت افت و خیز و آهنگ کلام است.

تکنیک سایه   Shadowing در مکالمه هم کابرد دارد. در این تکنیک یک فایل صوتی، فیلم کوتاه یا حتی آهنگ انتخاب کنیم. بعد از هر چند ثانیه فایل را متوقف کنیم و جملاتی را که شنیدیم را عینا تا جای ممکن با همان لحن، لهجه و ریتم تکرار کنیم.

تمرین اسپیکینگ با  Tongue twisters زبان پیچ‌ها. عباراتی که گفتن آن‌ها بسیار سخت است. در فارسی مثل: “شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار” است. همان”کشتم شپش شپش کش شش پا را” است.

این تمرین‌ها علاوه بر این‌که جنبه سرگرمی دارند بسیار بسیار زیاد بر روی سرعت و مهارت مکالمه و تلفظ ما تاثیرگذار هستند.

لیست 20 مورد از زبان پیچ‌های جذاب زبان انگلیسی:

1.    Peter Piper picked a peck of pickled peppers.
A peck of pickled peppers Peter Piper picked.
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers.
Where’s the peck of pickled peppers Peter Piper picked?

2.    How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
He would chuck, he would, as much as he could, and chuck as much wood
As a woodchuck would if a woodchuck could chuck wood.

3.    She sells seashells by the seashore.

4.    How can a clam cram in a clean cream can?

5.    I scream, you scream, we all scream for ice cream

6.    Can you can a can as a canner can can a can?

7.    I saw a kitten eating chicken in the kitchen.

8.    If a dog chews shoes, whose shoes does he choose?

9.    I thought I thought of thinking of thanking you.

10.    I wish to wash my Irish wristwatch.

11.    Near an ear, a nearer ear, a nearly eerie ear

12.    A big black bear sat on a big black rug.

13.    Four fine fresh fish for you.

14.    Which witch is which? (x3)

15.    Red lorry, yellow lorry (x3)

16.    Stupid superstition (x3)

17.    She sees cheese (x3)

18.    Truly rural (x3)

19.    Ed had edited it. (x3)

20.    We surely shall see the sun shine soon.

تقویت مهارت ریدینگ (Reading) 

بهترین روش یادگیری زبان ؛ مهارت ریدینگ


روزی ده تا بیست دقیقه یک متن کوتاه انگلیسی بخوانیم..
یک تکنیک عالی و کاربردی از بهترین روش یادگیری زبان در مهارت ریدینگ و مطالعه استفاده از تکنیک معروف SQ3R است. حالا بپردازیم که این تکنیک دقیقا یعنی چی؟

  Survey:  اولین مرحله بررسی اجمالی و کلی متن ریدینگ است. قبل از خواندن متن، تیترها، سرفصلها و تصاویر همراه متن را نگاهی گذرا داشته باشیم تا با کلیات متن آشنا بشویم.

 Question: یک سری سوال طراحی کنیم و قرار بگذاریم که در پایان مطالعه باید به این سوالات پاسخ بدهیم. این کار باعث می‌شود تا دقیق‌تر و باهدف‌تر متن را بخوانیم.

 Read: حالا متن را شروع به خواندن کنیم. در حین خواندن حواسمان به پیدا کردن اطلاعات و پاسخ به سوالات طراحی شده باشد.

 Recite:  حالا نوبت به بخش پاسخ به سوالات از پیش طراحی شده است. گزینه مناسب این است که به صورت شفاهی و با صدای بلند برای خودمان پاسخ‌ها را بگوییم.

 Review:  این بخش را لطفا نادیده نگیریم. خیلی مهم است که در پایان کار یک برنامه مرور داشته باشیم. حالا این مرور می‌تواند نوشتن خلاصه متن باشد، نقدی از متن باشد یا مکالمه با یک دوست در خصوص آن متن باشد.

از متنی که خواندیم می‌توانیم تمریناتی انجام بدهیم به عنوان مثال:

خلاصه نویسی
نوشتن یک متن مثل متنی که خواندیم
نوشتن نقدی از متن
گفتگو بلند بلند با خود در مورد موضوع متن
ترجمه کردن
نوشتن بخشی از متن و تکمیل کردن و نوشتن پایانی متفاوت برای متن

پاسخ به سوالات متداول زبان‌آموزان

برخی از سوالات متداول را در اینجا بخوانید:

پاسخ این است که یک نسخه کلی وجود ندارد. با توجه به تیپ شخصیتی و سبک یادگیری، سطح زبانی، میزان دیسیپلین و اراده می‌توان تصمیم گرفت که آیا به موسسه زبان برویم بهتر است یا به صورت خودآموزی زبان را آموزش ببینیم؟!

  چه منبعی برای آموزش زبان انگلیسی بهتر است؟

بهترین منبع برای تقویت زبان استفاده از  کتاب‌های اصلی یا course books هستند.
این کتاب‌ها غالبا به آموزش هر چهار مهارت اصلی زبان یعنی  listening، reading، speaking و writing می‌پردازند. همچنین، سه بخش دیگر زبان یعنی vocabulary،   grammar و pronunciation را کاملا پوشش می‌دهند. این گروه کتاب‌ها همواره بر اساس سطح طبقه‌بندی شده هستند، هر فصل موضوع بندی شده است. در حال حاضر اغلب American English File را تدریس می‌کنند ولی یک سیلابس خاص و کتاب به خصوص برای همه موسسات نیست. کتاب‌های دیگری مثل Touchstone, New Interchange , Headway هم موجود است.
کتابی که انتخاب می‌کنیم باید این موراد را داشته باشد: student book، workbook و CD . اگر قصد Self-study داریم توجه کنیم که کتاب پاسخ‌نامه برای work book داشته باشد.
  آیا آموزش گرامر ضروری است؟
یک بخش فوق‌العاده غیر جذاب برای هر زبان‌آموزی بخش مطالعه و یادگیری گرامر است. شاید دلیل اول این است که در دوران مدرسه معلم یک فرمول روی تخته می‌نوشت و ما طبق آن فرمول گرامر را حفظ می‌کردیم. این کار شاید جواب بدهد ولی نهایتا برای تست کنکور فقط شاید جواب بدهد.
اگر بخواهیم گرامر را خوب یاد بگیریم بهترین روش یادگیری زبان در خصوص گرامر آموزش غیرمستقیم گرامر است که به آن Inductive Learning گفته می‌شود. مثلا یک جمله رو ببینیم و یا بشنویم و در آن جمله ساختار گرامری را بشناسیم. به روشی که در دوران مدرسه گرامر یاد گرفتیم Deductive learning گفته می‌شود که اول فرمول گفته می‌شد و بعد نمونه مثالی از آن جمله می‌دیدیم.
یک نکته مهم استمرار در یادگیری گرامر است.
در واقع گرامر بخشی از مواد اولیه غذای زبانی ما است. مگر می‌شود بدون داشتن یک سری مواد اولیه ضروری غذا درست کرد. پس  با گرامر دوست بشویم و آن را دشمن خونی خود ندانیم.
کتاب گرامر English Grammar in Use و کتاب‌های گرامر Betty Azar از منابع خوب در خصوص آموزش گرامر هستند.

به طور مفصل با مثال و ساده در مقاله زیر توضیح داده شده است .

پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را از دست ندهید.

چطور یادگیری لغات زبان انگلیسی موثرتری داشته باشیم؟

البته که مهم است. یک مثال معروف در کتاب فارسی داشتیم که نشانه اهمیت نشانه‌گذاری بود:

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید!
بخشش لازم نیست، اعدامش کنید!

در زبان انگلیسی هم یک مثال معروف دارند:

Let’s eat, Grandma!    مادربزرگ بیایید غذا بخوریم!
Let’s eat Grandma! بیایید مادربزرگ را بخوریم!    

 

بهترین روش یادگیری زبان -سوالات متداول

 

آیا داشتن مدرک دانشگاهی زبان برای تدریس در آموزشگاه‌های زبان ضروری است؟

اغلب اوقات وقتی زبان‌آموزان به نسبت به زبان مسلط شدند دوست دارند کار تدریس زبان را شروع کنند. یک سوال متداول از من پرسیده می‌شود که من که مدرک دانشگاهی زبان ندارم آیا می‌توانم در موسسات زبان به عنوان مدرس زبان استخدام شوم؟
جواب بله است معیار اصلی اغلب اوقات سطح زبانی ما است که باید پیشرفته  advanced باشد. سطح زبان را CEFR یا چارچوب رایج زبان‌های عمومی مشخص می‌کند. زبان به شش سطح A1 و A2، مبتدی – B1 و B2، میانی – C1 و C2، پیشرفته تقسیم می‌شود . یک مصاحبه و برخی مواقع یک آزمون کتبی از ما گرفته می‌شود، در صورت قبولی یک دوره TTC یعنی دوره تربیت مدرس زبان را باید سپری کنیم. در انتها دوره TTC یک demo یعنی تدریس عملی از ما گرفته می‌شود و شاید یک دوره کوتاه باید در کلاس‌ها نحوه تدریس مدرسین را observe کنیم. نهایتا ما یک مدرس زبان شدیم. شاید برخی موسسات داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط امتیاز باشد ولی اگر سطح زبانی عالی باشد مشکلی نیست.

هدف ما تعیین کننده نوع مدرک زبان اعم از آیلتس، تافل یا GRE و غیره است. به عنوان مثال اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشیم دانشگاه مدرک زبان و نمره را مشخص می‌کند. به طور کلی مدارک بین‌المللی مثل آیلتس اعتبار زمانی دارند. آیلتس یک مدرک بین‌المللی دو ساله است پس حواسمان به این موضوع باشد. آیلتس بیشتر آزمونی است که علاوه بر مهارت زبان مهارت و تکنیک‌های خودش را هم باید یاد بگیریم. اگر زمان داریم اول زبان عمومی General English را تقویت کنیم و بعد تکنیک یاد بگیریم. معمولا اگر نمره بالا 7 برای آیلتس بخواهیم حتما باید زبان عمومی خیلی خوبی داشته باشیم.


کلام پایانی مقاله بهترین روش یادگیری زبان ….

زبان‌آموزی مثل یک سفر است تا می‌توانیم این مسیر را برای خود جذاب کنیم. فرض کنیم با ماشین قرار است از تهران تا مشهد هزار کیلومتر رانندگی کنیم یا قرار است با هواپیما به کشور استرالیا فوق‌العاده دور سفر کنیم چه کار می‌کنیم تا بتوانیم طولانی بودن مسافت را تحمل کنیم؟ همین کار را برای یادگیری زبان انجام بدهیم.


بانک مقالات زبان در سایت بیشتر از یک نفر 

 

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟

  یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان + (دانلود 1000 لغت پرکاربرد انگلیسی)

 معرفی بهترین سایت‌ های آموزش زبان انگلیسی رایگان

 چطور یادگیری لغات زبان انگلیسی موثرتری داشته باشیم؟

 یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

آرمان مهراوران

آرمان مهراوران

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا