10 راهکار برای بهبود مهارت‌های سخنرانی

سرفصل های مهم این مقاله

از سخنرانی می‌ترسید؟ این سؤال شاید برایتان آشنا نباشد اما اگر جزو درصد اندکی از افرادی باشید که از سخنرانی می‌ترسند، به راحتی می گویید: “بله“! وقتی می‌پذیرید که از سخنرانی می‌ترسید، در صدد بهبود مهارت‌های سخنرانی خواهید بود.

مارک تواین می‌گوید:

دو دسته سخنران وجود دارد، کسانی که می گویند از سخنرانی می‌ترسند و آنها که دروغ می گویند نمی‌ترسند.

اکثرمان وقتی در جمعی صحبت می‌کنیم کمی مضطرب می‌شویم. این موضوع چه نشان دهنده اضطراب شدیدِ شما باشد، چه یک تجربه‌ی ساده‌ی استرسی، آنقدر نگرانتان می‌کند که حس می‌کنید فلج شده‌اید، نمی‌توانید حرکت کنید و حرفی بزنید. البته، هیچ نگران نباشید. برای رهایی از این شرایط، ما چند راهکار به شما می‌دهیم تا مهارت‌های سخنرانی خود را بهتر کنید.

10 راهکار برای بهبود مهارت‌های سخنرانی

یکی از بهترین روش‌ها برای غلبه بر ترس از سخنرانی بهبود مهارت های سخنرانی است. منشی‌ها همیشه پشت میز نمی‌نشینند، خیلی‌ها باید یک جایی در زندگی و شغل خود بلند شوند و جلوی جمعی صحبت کنند، کنفرانس یا مکان‌های دیگر.

راهکارهای عملی زیر به شما در بهبود مهارت‌های سخنرانی کمک می‌کند:

1-    ترس خود را بپذیرید

وقتی صحبت از سخنرانی می‌شود، سریع به فکر ترسش میفتیم. ترس از سخنرانی برای کسانی که به خودیِ خود خجالتی هستند بیشتر می‌شود. با توجه به میزان ترسی که از سخنرانی دارید، اولین گام برای غلبه بر آن این است که این ترس را بپذیرید. اعتراف کنید که می‌ترسید و استرس می‌گیرید. ببینید چه عواملی موجب این ترس می‌شوند. با این کار می‌فهمید بدترین ترس‌هایتان چیست و چقدر احتمال می رود آنقدر که شما فکر می‌کردید ترسناک باشد یا فاجعه به بار بیاورد. مثلاً چقدر احتمال دارد کسی به شما بخندد، یا سکندری بخورید و جلوی جمع بیفتید.

یکی از روش های بهبود مهارت های سخنرانی این است که ترس خود را بپذیرید.

2-    حسابی خود را آماده کنید

این محصول در زمان بندی و مدیریت آن به شما کمک می کند: مدیریت زمان و برنامه ریزی

این مرحله برای همه ضروری است حتی کسانی که واقعاً اعتماد به نفس دارند و در سخنرانی استرس کمتری می‌گیرند. در کنار اینکه باید متن سخنرانی خود را به خوبی بلد باشید و زمان بندی دقیقی برای کارتان بکنید، باید مخاطبانتان را هم به خوبی بشناسید.

ببینید چرا آنها جذب سخنرانی شما شده‌اند و به موضوعتان علاقه نشان دادند. این اطلاعات را اصولاً کسی دارد که کلاً سخنرانی را از اول ترتیب دیده و از شما برای سخنرانی دعوت کرده. وقتی بدانید مخاطبان چه می‌خواهند بهتر می‌توانید سخنرانی خود را ارائه دهید و موضوعات مرتبطی به آن اضافه کنید تا مخاطبان بیشتر جذب شوند.

برای بهبود مهارت های سخنرانی، از قبل همه چیز را تمرین کنید.

 

3-    لبخند بزنید

اگر به مخاطبان لبخند بزنید، آن‌ها هم به شما لبخند می‌زنند. اگر می‌توانید، دل خود را به دریا بزنید و یک مرحله جلوتر بروید، یعنی جلوی در با مهمانان و مخاطبان سلام و خوشامدگویی کنید. مثلاً یک دست دادن ساده می‌تواند عالی باشد و همزمان بگویید: سلام، خیلی خوشحالم که تشریف آوردید.

4-    به صدای خود فکر کنید

اگر خجالتی هستید، وسوسه می‌شوید که زمزمه وار حرف بزنید. همه خجالتی‌ها همینطور هستند. آن‌ها زمزمه می‌کنند و یواش حرف می‌زنند طوری که بین دو نفر، دیگری باید خم شوند تا صدای گوینده را بشنود. حال فرض کنید همان گوینده در یک سالن باشد. شاید هم از آن دسته افراد هستید که وقتی مضطرب می‌شوند صدایشان بالا می‌رود. با توجه به اینکه در حین سخنرانی، صدایتان تغییر می‌کند، حال مهم نیس بالا می‌رود یا یواش می‌شود، فقط بهتر است به این تغییرات توجه کنید و تحت کنترلش بگیرید.

اول سعی کنید قبل از اینکه روی صحن بروید، برای یک نفر صحبت کنید. سخنرانی خود را بازگو کنید و ببینید می‌توانید کنترل صدای خود را به دست بگیرید.

برای بهبود مهارت های سخنرانی دقت کنید که در حین ارائه صدایتان زیاد بالا یا پایین نرود.

5-    متن سخنرانی مرتبی داشته باشید

هیچکس نمی‌خواهد در حین گوش دادن به شما حس کند دارید از روی نوشته می‌خوانید. پس مطالبی که می‌خواهید بگویید را دسته بندی و مرتب کنید. طوری که بدون حفظ کردن هم بتوانید به راحتی آنها را برای دیگران بگویید. وقتی جلوی جمع هستید، یک متن مرتب و دسته بندی شده ساده‌تر بیان می‌شود و حتی به خاطر سپرده می‌شود.

6-    شروع قوی

یک شروع قوی داشته باشید. کسانی که می‌توانند یخ مخاطبان را بشکنند در سخنرانی‌ها مفید هستند. مثلاً کسی که در ابتدا کمی نرمش به مخاطبان بدهد یا سلام و علیک پرشوری داشته باشد. البته فراموش نکنید که شروع قوی باعث می‌شود اعتماد به نفس خودتان هم بالاتر برود. مثلاً می‌توانید با یک داستان ساده که به موضوع سخنرانی‌تان مرتبط هست شروع کنید. اینطوری به سادگی می‌توانید توجه مخاطبان را از همان ابتدای سخنرانی جلب کنید.

7-    هم مثل حرفه‌ای‌ها رفتار کنید و هم خودتان باشید

طرز لباس پوشیدن نشان می‌دهد شما برای یک سخنرانی مهم به آنجا آمده‌اید و چقدر در کارتان تخصص دارید اما فراموش نکنید که کمی هم در لباس پوشیدن از سلیقه خود استفاده کنید. مردم عادت دارند که از ظاهر شما شخصیت شما را بفهمند. اگر کمی از متن سخنرانی هم با جمله‌ها و داستان‌های خودتان باشد، مخاطب راحت‌تر می‌تواند با شما انس بگیرد.

مثل حرفه ای ها لباس بپوشید اما فراموش نکنید که برای بهبود مهارت های سخنرانی باید کمی هم خودتان باشید.

8-    از لوازم جانبی استفاده کنید

یک عکس بامعنی می‌ارزد به هزار کلمه! وقتی از چیزهای بصری مثل ویدیوی کوتاه و عکس در ارائه خود استفاده کنید میتوانید به سرعت منظورتان را برسانید. یک پاورپوینت زیبا و منظم هم که دیگر عالی است. هم چشم‌های مخاطبان به تصویرهای پشت سر شما می افتد و هم وقتی روی استیج هستید کمی از بار روی دوشتان  و استرستان را کم می‌کند.

این محصول برای کار با پاورپوینت و ساخت اسلاید به شما کمک می کند: ساخت اسلاید و پاورپوینت فوق حرفه ای

9-    حواستان به خودتان باشد

حرکت‌های طبیعی در حین صحبت در جمع مشکلی ندارند اما باید حواستان به کارهای غیرعمدی که بخاطر استرس رخ می‌دهند باشد مثلاً اینکه با انگشت خود روی میز یا کنترل پرزنتر ضرب بگیرید، با دست‌ها بازی کنید یا ناخن‌هایتان را برگردانید و صدا تولید کنید. حتی خارش بیش از حد صورت هم جلوی جمع عجیب بنظر می‌رسد.

احتمالاً در حین حرف زدن متوجه این کارها نیستید پس بهتر است سخنرانی خود را جلوی همکار، دوست یا اعضای خانواده اجرا کنید. اینطوری آن‌ها می‌توانند حرکت‌های عصبی و غیرعمدی شما را تشخیص دهند.

10-    اگر اشتباهی کردید، به کار خود ادامه دهید!

همه اشتباه می‌کنند. هیچکس عالی نیست و از شما هم انتظار نمی‌رود عالی باشید. حتی سخنرانان ماهر هم گاهی اشتباه می‌کنند. آن چیز که باعث می‌شود یک سخنران حرفه‌ای‌تر و موفق‌تر باشد، این است که طوری ادامه دهد انگار هیچ اشتباهی نکرده و به اصطلاح به روی خودش نیاوَرَد.

احتمالاً با دیدن این فیلم از آقای بهرام پور و روشی که به کار می‌برند متوجه منظورم می‌شوید:

با هر سخنرانی بهتر و بهتر می‌توانید ارائه کنید و مفهومی که می‌خواهید را به مخاطب برسانید. هرچه تعداد سخنرانی‌های بیشتری داشته باشید، مخاطبان بیشتر به شما اعتماد می‌کنند و ارزش کارتان را می‌دانند. از طرفی همه می دانند که وقتی کاری را چند بار انجام دهیم، ناخودآگاه مهارت ما درآن کار بیشتر می شود. با این راهکارها برای بهبود مهارت‌های سخنرانی خود می‌توانید بهترین سخنرانی‌ها را داشته باشید و مخاطبان را جذبِ خود کنید که البته همین کارها باعث می‌شود موفق شده و سخنرانی به یادماندنی داشته باشید.

اگر (مثل همه) از سخنرانی می ترسید و می خواهید مهارت های سخنرانی خود را بهبود دهید یا اصلاح کنید، پیشنهاد می کنیم محصول زیر را تهیه کنید:

دوره فن بیان بیشتر ازیک

علی شمس

علی شمس

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا