باورهای انسانهای ثروتمند | 10 باور ذهن ثروتمندترین انسان!

سرفصل های مهم این مقاله

حالا شاید هم جف بزوس به تازگی از رده اول ثروتمندترین افراد کره زمین به رده دوم نقل مکان کرده باشد، اما این چیزی از ثروت هنگفت و سرسام‌آور او کم نمی‌کند! جف بزوس برای مدت‌ها، ثروتمندترین مرد کره زمین بود و این جایگاه را اکنون به ایلان ماسک داده است؛ اما بد نیست به درون ذهن آقای بزوس برویم و ببینیم او چطور فکر می‌کند.

نکاتی که در مقاله باورهای انسانهای ثروتمند می‌خوانید را دیوید بیکر خبرنگار و برنامه‌ساز انگلیسی در مصاحبه‌هایی که با او داشته، استخراج کرده و برای ما به رشته تحریر درآورده است.

باورهای انسانهای ثروتمند | 10 باور ذهن ثروتمندترین انسان!

جف بزوس کیست؟

پیش از اینکه در مورد رازهای ذهن ثروتمندان و در این قسمت، رازهای ذهن جف بزوس بدانید، مقاله زندگینامه او را هم می‌توانید مطالعه کنید:

جف بزوس کیست؟ زندگینامه ثروتمندترین مرد زمین!

حالا با من بیایید تا سفری به درون ذهن بزوس داشته باشیم و اسرار ریسک‌پذیری، تاکتیک‌ها، بلندپروازی‌ها و ابداعات او را بیشتر مورد سنجش قرار دهیم! به راستی، جف بزوس چگونه توانسته شرکت آمازون را در چنین موقعیت موفقی قرار دهد؟ ده نکته کلیدی که می‌توان آن‌ها را چکیده ذهنیت بزوس دانست را اینجا بخوانید:

هر مسئله‌ای با تیزهوشی و نوآوری حل می‌شود | باورهای انسانهای ثروتمند

توانایی نوآوری و خلاقیت جف بزوس خیلی زود خودش را نشان داد. او تابستان‌های زیادی را در مزرعه کوچک پدربزرگش در شهر تگزاس می‌گذراند و آن‌ها هر چیزی که نیاز به تعمیر داشت را خودشان درست می‌کردند؛ از جمله پروژه‌هایی مانند راه انداختن تراکتور قدیمی مزرعه.

بزوس هنوز هم در مصاحبه‌ها و داستان‌سرایی‌هایش، داستان‌هایی از نوآوری‌هایی که از کودکی به یادگار در ذهنش مانده را تعریف می‌کند. از جمله اتفاقی که برای پدربزرگش افتاد و او شاهد قدرت فوق‌العاده نوآوری بود: «وقتی که یک شست دست خود را در تصادف رانندگی از دست داد و دکترها با استفاده از پیوند پوست نشیمنگاه، انگشت را جایگزین کردند.»

همیشه حق با مشتری است | باورهای انسانهای ثروتمند

با کمک تجربه‌هایی از بانکداری گرفته تا جمع کردن کتاب‌ها و فروش و راه‌اندازی شرکت بزرگ آمازون، مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئله بزوس «مشتری» است.

تام آلبرگ، مدیر سابق آمازون می‌گوید:

«بزوس با یک ژن مشتری به دنیا آمده است. ذهنیت او بر مبنای کسب رضایت مشتریان است و این که اگر پول بیشتری درآورید، کارهای بیشتری هم می‌توانید برای مشتریان انجام دهید.»

ناتالی برگ، تحلیل‌گر اقتصادی و نویسنده کتاب آمازون، معتقد است که این وسواس می‌تواند یک «چرخه» را شکل دهد. او می‌گوید:

«تمرکز بیش از حد روی مشتری موجب جلب مشتریان بیشتر می‌شود و این موجب جذب فروشنده‌های بیشتر می‌شود، بعد دایره بزرگ‌تری از مشتریان جذب می‌شوند و این مورد موجب کسب تجربه بیشتر در راه جذب بیشتر مشتریان خواهد شد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.»

باورهای انسانهای ثروتمند | 10 باور ذهن ثروتمندترین انسان!

روی گذشته کار کن؛ آینده را برنامه‌ریزی کن | باورهای انسانهای ثروتمند

سانیل گوپتا از دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد می‌گوید کالاها و خدماتی که تحت نظر جف بزوس و در آمازون ابداع می‌شود بر مبنای نظریه «روی گذشته کار کن و آینده را برنامه‌ریزی کن» به وجود می‌آید.

به این معنا که آمازون و شخص آقای بزوس در مورد خواسته‌های مشتریان فکر می‌کنند و از تجربه‌های گذشته برای رسیدن به آن استفاده می‌کنند. اگر خود شرکت توانایی انجام این کار را نداشته باشد، «آن را به وجود می‌آورد.» در همان حال برنامه‌ریزی برای آینده به معنای این است که چطور «شما بتوانید این توانایی را به یک کسب و کار کاملاً جدید تبدیل کنید.»

همیشه همان روز اول است | باورهای انسانهای ثروتمند

یک کپی از نامه بزوس به سهامداران همیشه در گزارش سالانه آمازون قرارداده می‌شود. در آن نامه تاکید شده است که همواره به این فکر کنید: «همیشه انگار همان روز اول است». منظور از روز اول یعنی حفظ عطش و اشتیاق برای موفقیت و نوآوری.

بزوس معتقد است:

«روز دوم شدن، سکون ایجاد می‌کند و سپس درد دشوار ناکامی و بعد از آن هم مرگ. به همین دلیل هم همیشه روز اول است.»

 


زنگ تفریح: یک کلیپ جالب از جف بزوس ببینید. (با زیر نویس)


ریسک کنید | باورهای انسانهای ثروتمند

در سال 2000 و به دنبال فروپاشی حباب شرکت‌های دات-کام، بزوس ریسک بزرگی کرد و درهای آمازون را به روی فروشنده‌های خارجی گشود. در آن زمان این ریسکی غیرمنطقی و غیرعقلانی به نظر می‌رسید، اما در نهایت مشخص شد که ارزشش را داشت.

ریسک‌های کم‌خطرتری هم داشت که شامل حضور در کسب و کار موبایل بود. به هر حال جنبه «ریسک‌پذیری» شخصیت بزوس خیلی قدرتمند است و او به استقبال تجربیات تازه می‌رود.

جان راسمن از مدیران سابق آمازون و نویسنده کتاب «راه آمازون» می‌گوید:

«بزوس دوست دارد تصمیم بگیرد؛ در حالی که نمی‌داند عاقبت کار چه خواهد شد.»

الکسای آمازون (یکی از بزرگترین زیرمجموعه‌های آمازون) یکی از این‌گونه تصمیم‌ها است.

باورهای انسانهای ثروتمند

دوباره شکست بخور، بهتر شکست بخور | باورهای انسانهای ثروتمند

ذهنیت خطرپذیر و ریسک‌پذیر بزوس موجب شده که او ریسک‌های بزرگی بکند و از ناکامی و شکست خوردن نترسد.

بزوس گفته است:

«همه ما بارها شکست خورده‌ایم. همیشه فکر می‌کنم ما جای خوبی برای شکست خوردن هستیم، چون خیلی خوب این کار را انجام می‌دهیم؛ ما در این زمین کلی تمرین کرده‌ایم.»

باورهای انسانهای ثروتمند | 10 باور ذهن ثروتمندترین انسان!

هرگز از کاری که برایش تلاش کرده‌ای، پشیمان نمی‌شوی | باورهای انسانهای ثروتمند

در طرز فکر بزوس، به همان اندازه که نترسیدن از ناکامی و شکست جای دارد، پشیمانی از گذشته وجود ندارد!

جف بزوس نگاهش به پشیمانی را در گفتگو با ماتیاس دوپفنیر، مدریر شرکت اکسل اسپرینگر این‌گونه بیان کرد:

«وقتی 80 ساله شدید و در مورد پشیمانی‌هایتان فکر می‌کنید، فکر شما به سوی کارهایی می‌رود که انجام نداده‌اید. بعید است حسرت کاری را بخورید که در آن شکست خورده یا آن طوری که انتظارش را داشتید، از آن جواب نگرفته‌اید.»

باورهای انسانهای ثروتمند | 10 باور ذهن جف بزوس

حرفی که در ذهن دارید را به زبان بیاورید | باورهای انسانهای ثروتمند

برد استون، زندگینامه نویس جف بزوس گفته بود: «موقعی که قرار است حرف آخر در هیئت مدیره زده شود، او خیلی هم اهل دموکراسی به نظر نمی‌رسد!»

در پاسخ به این حرف، بزوس گفته بود «من حرف خود و آنچه در ذهن دارم را می‌گویم!»

در بیشتر شرکت‌ها، اعضا به طور فعالانه باهم بحث نمی‌کنند. افراد معمولاً در نشان دادن نظر واقعی خود مردد هستند. این شرکت‌ها بر مبنای نظر مشتری رهبری نمی‌شوند. آن‌ها به تصمیم‌گیرنده احترام نمی‌گذراند و اگر با تصمیم گرفته شده موافق نباشند، معمولاً واکنشی منفعلانه دارند.

در آمازون اما یکی از مواردی که مهم در نظر گرفته می‌شود این است که حرفتان را بزنید. چه درست باشد و چه غلط.

همیشه اهل رقابت باشید! | باورهای انسانهای ثروتمند

بزوس یک «حس رقابت شدید» وارد کسب‌وکارش کرده است. برد استون داستانی را از زمانی که الکسا متولد شد، تعریف می‌کند؛

«زمانی که اپل، سیستم “سیری” را داشت و گوگل هم یک سیستم تشخیص صوتی خیلی خوب؛ آمازون، با در نظر گرفتن تمام این موارد، شایسته‌ی پیشتازی در این زمینه نبود. جف مدیریت پروژه الکسا را شخصاً به دست گرفت و در یک چشم به هم زدن بخش الکسا صاحب 10000 نفر، شاید هم بیشتر، نیرو شد. به این دلیل که او نمی‌خواست آمازون رقابت را به حریفان واگذار کند.»

بلند مدت نگاه کنید | باورهای انسانهای ثروتمند

نگرش بلند مدت نکته‌ای کلیدی در موفقیت‌های جف بزوس و آمازون است. جان راسمن می‌گوید:

«بزوس مشتاق است که طی 10 سال از یک پروژه جدید پول درآورد و پروژه‌ای که به آن اعتقاد دارد را تا پایان ادامه می‌دهد.»

یکی از مواردی که دید بلند مدت بزوس را نشان می‌دهد پروژه ساخت و ساز در فضا است. او شرکت «بلو اورجین» را به همین منظور تأسیس کرد. بزوس در این زمینه کاملاً مصمم است و می‌گوید:

«کره زمین محدود است و اگر اقتصاد جهان و جمعیت کماکان افزایش پیدا کند، تنها گزینه پیش رو فضا است.»


چطور باورمان نسبت به پول را به یک باور درست تبدیل کنیم؟

در دوره جامع پول، یکی از 6 سرفصل اصلی را به مبحث باورها در مورد پول اختصاص داده‌ایم. حتماً با شرکت در این دوره، به صورت علمی (نه انگیزشی و زودگذر) یاد می‌گیرید که چگونه مثل انسان‌های کارآفرین و ثروتمند فکر کنید.

اما…

قبل از آن حتماً باید در جلسه صفرم دوره جامع پول شرکت کنید!

آیا می‌دانید بیش از 10 هزار نفر در سانس‌های قبلی این جلسه شرکت کرده‌اند؟ در جلسه صفرم دوره پول تنها با 9 هزار تومان شرکت کنید تا ببینید دوست دارید در دوره جامع پول همراهمان باشید یا خیر! راستی، همین 9 هزار تومان هم گارانتی بازگشت وجه دارد. پس خیالتان تخت!!! این فیلم کوتاه را ببینید:

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید:

جلسه صفرم دوره پول


 

مقالات مرتبط و مفید دیگری که می توانید مطالعه کنید:

برای نگارش دقیق و کاربردی مقالات زیر, زحمت زیادی کشیده شده است. از آنها استفاده کنید و لذت ببرید:

 راز ثروت یهودیان | 4 راز مهم طبق تحقیقات معتبر

تیم فنی بیشتر از یک نفر

تیم فنی بیشتر از یک نفر

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «باورهای انسانهای ثروتمند | 10 باور ذهن ثروتمندترین انسان!»

اسکرول به بالا