9 راه افزایش عزت نفس کودکان | چگونه کودکانی با عزت‌نفس بالا تربیت کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

9 راه افزایش عزت نفس در کودکان | چگونه کودکانی با عزت‌نفس بالا تربیت کنیم؟

کودکی تأثیرگذارترین دوره در زندگی همه ماست. عزت‌نفس افراد در بزرگ‌سالی بسیار متأثر از کودکی آنان است و ضروری است که از کودکی توجه ویژه‌ای به عزت‌نفس فرزندانمان داشته باشیم؛ چرا که عزت‌نفس او در حال شکل‌گیری است. در این مقاله به بررسی عزت‌نفس در کودکی و معرفی چند راهکار برای تربیت کودکانی با عزت‌نفس بالا می‌پردازیم.

 

عزت‌نفس در کودکان چه معنایی دارد؟

به‌صورت کلی عزت‌نفس ما تعیین‌کننده میزان احترام و ارزشی است که برای خود قائلیم.

به زبان ساده‌تر، عزت‌نفس احساسی درونی در رابطه با ارزشمندی و دوست‌داشتنی بودن ما است.

ما انسان‌ها به عنوان موجوداتی اجتماعی نیاز داریم که در رابطه با دیگران خود را فردی دوست‌داشتنی و ارزشمند بدانیم. در غیر این صورت بسیاری از روابط ما آسیب خواهد دید. به عنوان والدین و یا آشنایان یک کودک وظیفه داریم که از کودکی تلاش کنیم تا فرزندانی با عزت‌نفس بالا تربیت کنیم، چرا که عزت نفس بیشتر در فرزندان ما مساوی است با زندگی و روابط سالم‌تر و رضایت از زندگی بیشتر.

کودکان دارای عزت‌نفس چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

کودکان دارای عزت‌نفس چه ویژگی‌هایی دارند؟

به راحتی نمی‌توان در رابطه با عزت‌نفس افراد در کودکی صحبت کرد. چرا که کودکان در ابتدای زندگی خود هستند و در حال طی کردن مهم‌ترین دوره زندگی خود هستند. بااین‌حال می‌توان گفت که یک کودک دارای عزت‌نفس از کودکی یاد می‌گیرد که فارغ از اشتباهات و ضعف‌هایش، دوست‌داشتنی و ارزشمند است.

چنین کودکی روز به روز بیشتر با حقوق فردی خود آشنا می‌شود و شهامت بیشتری پیدا می‌کند. این کودک به مرور یاد می‌گیرد که به دیگران نیز احترام بگذارد چرا که فقط خود را شایسته احترام و دوست داشتن نمی‌داند، بلکه می‌داند که همه انسان‌ها با ضعف‌ها و کاستی‌هایشان لایق احترام و ارزش هستند.

 

9 راهکار برای افزایش عزت‌نفس کودکان که باید بدانید!

 

9 راهکار برای افزایش عزت‌نفس کودکان که باید بدانید!

به‌صورت کلی هر رفتاری که به کودک بفهماند که پدر و مادر، او را به عنوان یک انسان ارزشمند و دوست‌داشتنی می‌دانند، می‌تواند به عزت‌نفس کودکان کمک کند. البته والدین باید دراین‌بین، حد تعادل را نیز رعایت کنند و باعث ایجاد توقعات غیرواقع‌بینانه در کودک نشوند. در این قسمت چند نمونه از رفتارهایی که می‌تواند به افزایش عزت‌ نفس در کودکان کمک کند، مرور می‌کنیم:

 

۱- اجازه دهیم کودک خودش تصمیم بگیرد

اینکه اجازه بدهیم فرزندمان خودش تصمیم بگیرد، به این معنی نیست که هرکاری خواست و هر درخواستی داشت باید بپذیریم. منظور ما از تصمیمات، تصمیماتی با مقیاس کوچک و در حیطه شخصی خودش است. در حقیقت قرار است که آن‌ها را تربیت کنیم و درعین قاطعیت مهربان و با حوصله باشیم و به آن‌ها بیاموزیم که از قدرت تصمیم‌گیری خود استفاده کنند.

 

۲- به آن‌ها مسئولیت واگذار کنید

واگذار کردن مسئولیت‌ها و کارهای کوچک به فرزندان به افزایش عزت‌نفسشان کمک می‌کند. مثلاً کارهای کوچک منزل مثل سفره انداختن و کمک به مادر برای انجام کارهای خانه، می‌تواند به بهبود عزت‌نفس بچه‌ها یاری برساند. به این ترتیب، به کودک احساس مفید و موثربودن می‌دهیم.

 

۳- حل مسئله را به آن‌ها بیاموزید

فرزندانتان را تشویق کنید تا از راه و روش خودش، مسائلش را حل کند. سپس راه و روش‌های او را بررسی کنید و خوب به حرف‌هایش گوش دهید. به او کمک کنید تا حل مسئله به یک عادت برایش تبدیل شود.

 

۴- در انتخاب پوشش به او کمک کنید

 گاهی وقت‌ها با کودکتان به خرید بروید و اجازه بدهید لباس و پوشش را خودش انتخاب کند. اگر انتخابش با شرایط مالی شما جور نبود، دامنه انتخاب‌هایش را محدود کنید. در واقع این‌گونه هم محدودیت‌ها را به آن‌ها می‌آموزید و هم به حق انتخاب آنان به عنوان یک انسان احترام می‌گذارید.

 

۵- از تشویق درست و اصولی بچه‌ها غافل نشوید

اگر کودکانتان کاری را با علاقه انجام می‌دهند، باید تشویق شوند تا کار را به پایان برسانند و وقتی کارشان را تمام کردند، تلاش و کوشش آن‌ها را برجسته کنید و حتی به آن‌ها پاداش یا جایزه بدهید.

 

۶- بی‌قیدوشرط، دوستشان داشته باشید

کودکانمان باید بدانند که بدون قید و شرط دوستشان داریم و هیچ‌وقت با اشتباهاتی که می‌کنند علاقه‌مان نسبت به آن‌ها کم نمی‌شود و همیشه عزیز هستند. باید مدام به آن‌ها این پیام را بدهیم که با وجود تمام نقص‌ها و اشتباهاتشان، باز هم دوستشان داریم.

 

۷- به کودک خود توجه کنید

 مسئله‌ای که خیلی از پدر و مادرها را می‌تواند به چالش بکشد، بی‌توجهی به کودکان است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که پدر و مادر مشغول تماشای تلویزیون یا بازی و چت در گوشی هستند و به بچه‌ها بی‌توجهی می‌کنند. مثلاً کودک سؤالی دارد یا دنبال پاسخی برای پرسش‌های خودش است، اما یا با بی‌توجهی و یا با بی‌حوصلگی والدینش روبرو می‌شود. این یکی از دلایل کاهش عزت نفس کودکان است. در چنین شرایطی والدین با زبان بی‌زبانی به فرزندان می‌گوییم که گوشی و تلویزیون از شما مهم‌تر است و ارجحیت بیشتری دارد؛ و یا اینکه اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهند و دوستشان ندارند.

 

۸- کودکان را به خاطر شکست‌هایشان سرزنش نکنید

اگر کودکتان در کاری شکست خورد، به جای سرزنش و القای حس ناامیدی، با او همدردی کنید و سعی کنید اعتماد به نفس ازدست‌رفته‌اش را به او برگردانید. مثلاً اگر در امتحانی نمره خوبی نگرفته است، دست از شماتت و سرزنش او بردارید و به او بگوئید دنیا به آخر نرسیده، این بار با تلاش بیشتر و رفع کردن اشتباهات، می‌توانی موفق شوی. می‌توانید انسان‌های پرتلاش و خودخواسته را به او معرفی کنید و سرگذشت زندگی‌شان را به او یادآوری کنید.

 

۹- به کودکان کمک کنید تا استعدادهایشان را شکوفا کنند

برای داشتن کودکان با عزت نفس بالا باید کمک کنیم تا فرزندمان استعدادها و توانمندی‌های خود را بشناسد. این شناخت توانمندی‌ها باعث می‌شود فرزندمان متفاوت‌تر باشد. اگر کمک کنیم که فرزندمان مثلاً استعداد نقاشی خود را کشف کند، این باعث می‌شود که احساس تمایز و منحصربه‌فرد بودن کند. بچه‌ها وقتی احساس خاص بودن و ارزشمندی داشته باشند، عزت‌نفس بیشتری نیز دارند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عزت‌نفس در کودکان و راه‌های افزایش آن پرداختیم. دوره کودکی دوره‌ای تأثیرگذار و تعیین‌کننده در عزت‌نفس کودکان است و ما به عنوان والدین باید تلاش کنیم که به شیوه‌های مختلف به کودکمان بیاموزیم که با وجود نقص‌ها و اشتباهاتش لایق احترام و دوست داشته شدن است.

 

یک دوره کم‌نظیر برای افزایش عزت نفس کودکان!

در دوره پرورش عزت نفس کودکان، کلی تمرین، بازی و نکته مهم یاد می‌گیریم که چطور به وسیله این روش‌های علمی، عزت نفس کودکانمان را افزایش دهیم؛ روی تصویر زیر کلیک کنید:

افزایش عزت نفس در کودکان با دوره کم نظیر!

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۷ دیدگاه دربارهٔ «9 راه افزایش عزت نفس کودکان | چگونه کودکانی با عزت‌نفس بالا تربیت کنیم؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه و یادگیری هستید.
    منابع به اخر مقاله اضافه شد.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  2. واقعا بهترین آموزش های عمرم رو دارم توی این وبسایبت یادمیگیرم و تا به حال چنین آموزش های خوبی ندیده بودم

  3. دقیقا
    از کودک تشکر کردن خیلی روی روحیات و اعتماد به نفسش تاثیر گذاره.
    و البته وقتی اجازه بدیم کاری رو خودش انجام بده و خودش تصمیم بگیره که معرکه میشه✅
    مرسی از سایت خوبتون

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    همراه عزیز
    پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت دانه بوده که مجموعه دیگر اقای بهرام پور می باشد؛ دانه تخصصی در خصوص رشد بالغ کودک و توجوان فعالیت دارد.
    برای دسترسی به سایت دانه به لینک زیر مراجعه نمایید.
    دسترسی به سایت دانه
    بیشتر ازیک نفر

  5. بسیار عالی بود . دختر من همیشه در جمع های خانوادگی ودوستان علاقمند است تا از نکات مثبت رفتارش تعریف وتمجید کنم من با این مقاله متوجه شدم این عزت نفس اوست که با این کار تقویت میشود.

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چه خوب که از افرادی هستید که به رشد فردیشون توجه دارند؛ تبریک به شما
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  7. ممنون از شما بخاطر به اشتراک گذاری مطالب مفید و ارزنده اگر مقدور است کتابهایی در این زمینه معرفی بفرمایید با تشکر

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که به دنبال نکات آموزشی هستید؛ همراهیتون بسیار برامون ارزشمنده.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    تبریک به شما که دغدغه یادگیری دارید؛ خوشحالیم بابت همراهیتون.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  10. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  11. بچه ها همه چیزشون سالمه.
    ما بزرگترا باید یاد بگیریم چی کار کنیم که خرابشون نکنیم.
    یه رفتار اشتباه ممکنه اثرش تا آخر عمر بچه بمونه.

  12. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    بله متاسفانه اطرافیان باعث ایجاد یک رفتار و ویژگی غلط در کودکان می شوند؛ به امید جوامع آگاه تر
    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا