5 راه متفاوت برای افزایش انگیزه در قرنطینه و رهایی از بلاتکلیفی

سرفصل های مهم این مقاله

می‌گویند تا تغییرات را نپذیریم نمی‌توانیم با آن‌ها سازگار شویم. در حقیقت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این روزها باید آن را در ذهن خودمان مرور کنیم این است که «دنیا تغییر کرده است و ابتدا باید آن را بپذیریم، به همین سادگی!»

این جمله از چارلز داروین را به یاد بسپارید:

قوی‌ترین یا باهوش‌ترین گونه‌ها نیستند که بقا پیدا می‌کنند بلکه این سازگارترین‌ گونه‌ها هستند که باقی خواهند ماند…!

شاید تا همین چند ماه قبل هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که دنیا این‌چنین در مدتی کوتاه دگرگون شود؛ اما حالا این اتفاق افتاده و راهی به جز پذیرش آن نیست. خبر خوب این است که دنیا هنوز به پایان نرسیده و خبر خوب‌تر اینکه «هرچیز ما را نکشد، قوی‌ترمان می‌کند.»

پس احتمالاً همه ما که مشغول خواندن این مقاله هستیم، هنوز زنده‌ایم! کرونا هنوز نتوانسته ما را بکشد، بلکه دارد قوی‌ترمان می‌کند!

افزایش انگیزه در قرنطینه

در مقاله زیر، راه‌هایی برای افزایش انگیزه در قرنطینه را با هم مرور می‌کنیم. این راه‌ها به این دلیل خیلی خوب هستند که از تجربیات مستقیم افرادی که به دلایل مختلف، در حصر یا قرنطینه خانگی بوده‌اند. توسط خبرنگاری به نام آناستازیا گولوبیوا.

باهم این راه‌های خوب برای حفظ و افزایش انگیزه در قرنطینه را مرور کنیم:

5 راه عالی برای حفظ انگیزه در زمان قرنطینه

اگر پس از مطالعه این 5 راه، چیز دیگری هم به ذهنتان رسید، حتماً در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید:

اول: نیمی از راه‌حل در دسترس است!

پیش از اینکه به سراغ تفریح و سرگرمی و پیدا کردن ابزارهایی برای خوب کردن حالمان برویم، باید ببینیم چرا در روزهای قرنطینه، بی انگیزه و بی حوصله شده‌ایم. شاید دلایل بی‌انگیزگی ما جزو این موارد باشد:

هنوز باور نکرده‌ایم که دنیا تغییر کرده و اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است. هنوز آن را نپذیرفته‌ایم.
نگرانیم. نگران از آینده، از اینکه نمی‌دانیم این قرنطینه تا کی ادامه خواهد داشت. از اینکه نمی‌دانیم وضعیت کسب و کارها به چه سمت و سویی خواهد رفت.
خسته شده‌ایم. ما آدمی نبودیم که به خانه نشینی عادت داشته باشیم. هر روزمان را در گردش و تفریح به سر می‌بردیم.
اعتمادبه‌نفسمان را از دست داده‌ایم. اخبار بدی که هر روز بدتر می‌شود، احتمالاً جانمان را به لب رسانده و می‌ترسیم!
و…

واقعیت این است که همین خودشناسی و کنکاش در دلایل نگرانی و بی‌انگیزگی می‌تواند گام نخست باشد. خودشناسی به افزایش انگیزه در زمان قرنطینه حتماً کمک می‌کند. شناخت مسئله، نیمی از راه‌حل است!

 متفاوت‌ترین و بهترین کارها در زمان قرنطینه

دوم: بدون احساس گناه، هیچ کاری نکنیم!

شاید کمی ایده‌آل‌گرایانه باشد، اما حبس در خانه فرصتی طلایی است برای اینکه به این فکر کنیم که چقدر همه چیز سریع بود، چقدر جایی برای فکر کردن نداشتیم و چقدر می‌توانیم در آرامش بیشتری زندگی کنیم.

کرونا، فرصت خیلی خوبی است برای اینکه خودمان را از بار همه آشفتگی‌ها رها کنیم. می‌توانیم بر پرسش‌های مهم‌تری تمرکز کنیم، اینکه چه کسی هستیم و از زندگی چه می‌خواهیم؟

حفظ و افزایش انگیزه در قرنطینه خانگی

یکی از افرادی که سال‌ها در روسیه در حصر قرار داشته پیشنهاد می‌دهد نوشتن یادداشت‌های روزانه را شروع کنید و حتی ساده‌ترین و پیش‌پا‌افتاده‌ترین چیزهایی که به ذهنتان می‌رسد را هم بنویسید. در واقع این روزها فرصت خوبی است که ذهنمان را خالی خالی کنیم.

شاید قرنطینه بهترین فرصت باشد تا بدون اینکه احساس گناه کنیم، هیچ کاری نکنیم…

رهایی از شلوغی ذهن


اگر به دنبال رمزگشایی از تحقیقات جدید برای متخصص شدن در هر کاری هستید، این کتاب را بخوانید: 

کتاب قله


سوم: احتمالاً ناامید و دلسرد شده‌ایم!

من فرایند زندگی شما در این یکی دو ماه اخیر را حدس می‌زنم. در روزهای ابتدایی قرنطینه، برای خود یک برنامه برای ورزش، مطالعه و تفریح خانگی چیده بودید؛ اما بعد از چند هفته، این برنامه‌ها به کلی فراموش شده‌اند و جایش را به این چیزها داده‌اند: تا ساعت 4 صبح بیدار هستید، از فیلم دیدن و سریال تماشا کردن خسته شده‌اید، صبح‌ها را نمی‌بینید چون تا حوالی ظهر خواب هستید، احساس کسالت و ناامیدی دارید!

فکر می‌کنید می‌توانید کتاب بخوانید یا موسیقی گوش کنید، اما نمی‌شود.

بنابراین شما هنوز نتوانسته‌اید با واقعیت‌ها کنار بیایید و این شما را به وحشت می‌اندازد.

افزایش انگیزه در قرنطینه خانگی

اجرای هر نوع برنامه منظم خیلی سخت است چون ما معمولاً تابع اموری هستیم که به زندگی ما نظم می‌دهند، برای مثال ساعت تعطیل شدن فروشگاه‌ها و ساعتی که باید سر کار باشیم. ناگهان همه این‌ها برای ما بی‌معنا شده است!

روزهای اول قرنطینه خانگی، درست مثل بهشت می‌ماند. می‌گفتیم چند وقتی حسابی در خانه خوش می‌گذرانیم! اما طولانی شدن این وضعیت کار را سخت کرده.

شاید یک راه خوب برای بهتر شدن، این است که به این فکر کنیم «الان همه دنیا همین است و من تنها نیستم». مهم‌ترین نکته در دوران قرنطینه خانگی این است که بدانی تنها نیستی و دیر یا زود همه این ماجرا تمام می‌شود و آزاد خواهی شد.

این شاید حالتان را بهتر کند. عینک حل مسئله را به چشم بزنید. با خود بگویید این وضعیت پیش آمده. حالا من باید چه کاری انجام بدهم. به آینده فکر کنید. لحظه کنونی زندگی شما، قرار است گذشته‌ی آینده‌تان شود. اجازه ندهید، لحظه حال، به گذشته‌ای بد تبدیل شود.

یک ویدئوی خوب: آدم‌ها در مقابل بحران‌ها چه رفتارهایی از خود نشان می‌دهند؟

در فیلم زیر که بخشی از سرفصل «جان سختی» دوره حرفه ای است، پیام بهرام پور مطابق با تحقیقات علمی می گوید که هرکدام از ما در مواجهه با مشکلات چگونه‌ایم. شما در کدام دسته قرار میگیرید؟ 

دوست دارید جان سخت باشید؟

چهارم: خواندن کتاب‌های طولانی و چیزهایی که سال‌هاست می‌خواهیم به سراغش برویم!

تقریباً همه کسانی که روزگاری در حصر بوده یا ایام قرنطینه را به نوعی گذرانده‌اند، توصیه به کتاب خواندن می‌کنند.

خودتان را از این همه کتاب فوق العاده محروم نکنید. اگر نسخه فیزیکی آن‌ها را ندارید، با یک سرچ ساده می‌توانید کلی کتاب صوتی رایگان یا کتاب الکترونیکی رایگان دانلود کنید همین الان یک لیست از فقط 5 کتاب بنویسید و دانلود کنید و شروع به خواندن کنید. در دنیای کتاب غرق شوید و نگرانی‌هایتان را کم کنید. از مقاله زیر کمک بگیرید:

پنجم: ثبت نکرده، رهایش نکنید!

یکی از بهترین کارها در زمان قرنطینه این است که بنویسیم. تمرین نویسندگی کنیم. خاطرات این روزها، نوشتن دارد. ماندگار می‌شود. این روزها پر از اتفاقات عجیب و غریبی است که واقعاً ارزش ثبت شدن در دفتر خاطرات ما را دارد. همین الان اگر یک دفترچه از دست نوشته‌های پدرتان پیدا کنید که خاطرات روزهای جنگ در آن نوشته شده، چه حس و حالی پیدا می‌کنید؟ حسابی ذوق زده خواهید شد. پس شما هم بنویسید و اجازه دهید این روزها ثبت شود. هم ذهنتان خالی می‌شود، هم تمرین نویسندگی می‌کنید، هم به اتفاقات دنیا به چشم دیگری نگاه خواهید کرد.

از سیر تا پیاز خودشناسی

می‌گویند تا خودت را نشناسی، زندگی را، لذت‌هایش را و راه درست زیستن را نخواهی آموخت… در محصول ویژه زیر، سحر خانجانی راه‌های اثرگذار خودشناسی را به شما آموزش خواهد داد. روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار بدهیم:

 

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا