اصول رزومه نویسی حرفه‌ ای ؛ قسمت دوم از فرمول استخدام شدن

سرفصل های مهم این مقاله

اصول رزومه نویسی حرفه‌ ای ؛ قسمت دوم از فرمول استخدام شدن

اصول روزمه نویسی حرفه ای - قسمت دوم استخدام شدن

با دومین مقاله از سلسله مقالات فرمول استخدام شدن همراه شما هستیم. در مقاله اول به بررسی نمود ذهنی و ادراک صحیح استخدام شدن پرداختیم…

قسمت اول مقاله فرمول استخدام شدن

نمود ذهنی فرمول استخدام شدن

در این مقاله قرار است از نماینده و معرف خود نزد کارفرمایان و کارشناسان منابع انسانی یعنی رزومه صحبت کنیم. قبل از آن‌که ما به مصاحبه دعوت شویم رزومه ما دعوت شده است پس در نگارش آن باید نهایت دقت را داشته باشیم تا به سمت مصاحبه هدایت بشویم. 

اصول روزمه نویسی حرفه ای - نماینده کارجو

جالب است بدانیم کارشناسان جذب و استخدام منابع انسانی تنها چند ثانیه برای مشاهده هر رزومه صرف می کنند و زمان بسیار کمی داریم تا از قافله دعوت شدن به مصاحبه عقب نمانیم.

رزومه ما یکی از صد رزومه‌ای است که به دست شرکت مورد نظر رسیده است. باید در همان ابتدای روزمه خود شفاف اشاره کرده باشیم که چه ارزش‌هایی را به سازمان می‌توانیم اضافه کنیم. هرچه رزومه ما به  موقعیت شغلی نزدیک‌تر باشد، شانس انتخاب شدن هم بیشتر می‌شود.

شاید غیرمنطقی به نظر برسد ولی …

خب ما چندین سال در مدرسه درس خواندیم و بعد وارد دانشگاه شدیم؛ یک سری مهارت و تخصص هم یاد گرفتیم ولی در عرض چند ثانیه در مورد رزومه‌ای که برای تک تک خط‌های آن سالیان سال تلاش کردیم تصمیم‌گیری ‌شود.

 

اصول روزمه نویسی حرفه ای - توجه به نکات رزومه نویسی

تا حدودی شاید غیرمنطقی و غیرمنصفانه باشد. ولی خب این مورد خارج از کنترل ما است پس به جای آن روی دایره کنترل خود متمرکز می‌شویم؛ سوال درست را در زمان درست می‌پرسیم. چه کاری از دست من بر‌می‌آید تا روزمه‌ای بنویسیم که در نگاه اول توجه کارفرما را به خود جلب کند و شانس مصاحبه داشته باشیم؟ 

در طول مسیر نگارش روزمه نویسی حرفه ای خود این سوال را در ذهن داشته باشید و با توجه به پاسخ صادقانه این سوال رزومه نویسی را ادامه دهیم…

حالا با این ادراک همراه ما باشید تا الفبایی از رزومه نویسی را شرح بدهیم.

کلیاتی از اصول رزومه نویسی حرفه ای

 

برسیم به اجزای اصلی اصول رزومه نویسی حرفه ای. البته توجه داشته باشیم معیار صد درصدی برای نگارش رزومه نویسی وجود ندارد ولی یک سری کلیات مشترک وجود دارد.

☺️ مشخصات فردی

اولین قسمت شامل اطلاعات اولیه فرد جویای کار است. این اطلاعات شامل: نام و نام خانوادگی، سال تولد (ترجیحا سال نوشته شود و نه سن چون شاید رزومه ما در همان سال بررسی نشود)، محل تولد، وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه برای آقایان، محدوده سکونت و از این قبیل اطلاعات است. همچنین یک سری راه‌های ارتباطی مثل آدرس ایمیل و شماره همراه خود را ذکر می‌کنیم. توجه داشته باشیم آدرس ایمیل و شماره تماسی را قرار بدهیم که خود شخص ما پاسخگوی آن باشد.

سوابق تحصیلی

در این قسمت باید سوابق تحصیلی خود را به ترتیب از آخر به اول اشاره کنیم. میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، نام دانشگاه ، تاریخ شروع و اتمام، معدل (در صورت بالا بودن) را بنویسیم. اگر هم مشغول به تحصیل هستیم حتماً قید کنیم.
پیشنهاد می‌کنیم اگر آخرین مدرک تحصیلی ما کارشناسی است، به اطلاعات دیپلم خود نیز اشاره کنیم. همچنین اگر سوابقی از جمله ممتازین علمی یا پژوهشی داریم، کنفرانس و مقالاتی داشتیم حتما قید کنیم. اگر هم تعداد کنفرانس و مقالات بالا است می‌توانیم یک بخش مجزا برای آن در نظر بگیریم. البته اگر تا حدودی مرتبط با شغل درخواستی باشد. اگر مرتبط نیست یک اشاره گذرا کافی است.

اصول روزمه نویسی حرفه ای - سوابق ما

سوابق شغلی

سوابق شغلی یعنی دقیقا چه جایی؟ چه کاری؟چه مدتی؟ چه دستاوردی؟ داشتیم. نکته بسیار مهم به ‌جای اینکه لیستی از عناوین شغلی خود بنویسیم، توضیحاتی درباره شرح وظایف، دستاوردها و ارزش‌هایی که برای آن سازمان و شرکت خلق کردیم اشاره کنیم. اگر امکان دارد از اطلاعات کمی و عددی هم استفاده کنیم. 

سعی کنیم دلیل ترک کار قبلی خود را بیان کنیم مخصوصا اگر در کسب ‌و‌کار قبلی خود کمتر از شش ماه تا یک سال کار کرده‌ایم. ممکن است کارفرما قضاوت نادرستی در ذهن پیدا کند پس با یک توضیح خیلی کوتاه شفاف سازی کنیم. 

اصول روزمه نویسی حرفه ای - نگارش سوابق

 خلاهای زمانی بین مشاغل خود را هوشمندانه و صادقانه پر کنیم…

حالا به چه صورت؟

 به چند مورد برای نمود ذهنی بهتر اشاره می‌کنیم…

 مثلا می توانیم زمان های خالی را با مدارک و گواهینامه های آموزشی رشته خود پرکنیم و نشان دهیم که در این مدت مشغول آموزش و توسعه فردی و کسب و کاری بوده ایم. یک راه دیگر اگر در این بازه زمانی کسب و کار آزادی انجام دادیم، مشاوره و آموزش داشتیم، فعالیت داوطلبانه‌ای انجام دادیم ذکر کنیم.

اگر سابقه کاری زیادی داریم لازم نیست همه را در روزمه قید کنیم. به دلیل اینکه، نه تنها تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه این اطلاعات طولانی اگر نامربوط با شغل درخواستی باشد کارفرما و کارشناسان منابع انسانی را خسته می‌کند.

 

اصول روزمه نویسی حرفه ای - طولانی نبودن رزومه

مهارت ها و دوره‌های آموزشی

اگر در کنار تحصیل و تجربه کاری مهارت تخصصی و یا دوره آموزشی داشتیم را هم ذکر کنیم. این مهارت‌ها می تواند شامل مهارت‌هایی مثل کامپیوتر، زبان هم باشد. توجه کنیم تا جایی که امکان پذیر است سطح خود را هم مشخص کنیم. به عنوان مثال در خصوص مهارت زبانی، سطح زبانی خود را بنویسیم و یا اگر نمره‌ای در یکی از آزمون‌های بین‌المللی استاندارد زبان کسب کردیم اشاره کنیم. به طور کلی تا جای ممکن با کمترین حجم مطلب حداکثر شفاف سازی صورت بگیرد.

نکاتی از اصول روزمه نویسی حرفه ای

 

اصول روزمه نویسی حرفه ای - نکات مهم رزومه نویسی

از دادن توضیحات اضافی و بی‌ربط در رزومه جدا خودداری کنیم. تا جایی که امکان پذیر است مختصر و مفید. 

اگر حرفه ما به صورتی است که نمونه کار عملی داریم مثلا گرافیست هستیم نمونه کارهای گرافیکی را طراحی کنیم و آنها را روی CD  بریزیم، پرینت رنگی با کیفیت خوب بگیریم و یا در صورت امکان نمونه کار را ضمیمه رزومه کنیم.

ویژگی و توانایی های خود را صادقانه بیان کنیم؛ نه بیشتر و نه کمتر.

هنگام نوشتن رزومه حرفه‌ای یک تمرین تجسمی انجام بدهیم. سعی کنیم خود را برای چند ثانیه و دقیقه در جایگاه کارفرما ببینیم؛ اگر ما می خواستیم کسی را استخدام کنیم به چه نکاتی توجه می کردیم؟ حالا با این ذهنیت اطلاعات خود را در رزومه بنویسیم.

نکته بسیار مهم، با گذر زمان رزومه خود را به روزرسانی کنیم. هم یک خودآگاهی نسبت به خودمان و عملکردمان پیدا می‌کنیم و هم باعث می‌شود موردی از قلم نیفتد.

اگر به صورت فایل رزومه را تحویل می‌دهیم حتما به نام گذاری آن توجه کنیم. برای اسم گذاری فایل رزومه بهتر است تا از اسم و فامیل خود استفاده کنیم.

اگر ایمیل ارسال می‌کنیم و رزومه را پیوست می‌کنیم بهتر است تا یک متن کوتاه هم در ایمیل از معرفی خود و نحوه اطلاع از موقعیت شغلی بنویسیم. سعی کنیم خیلی کلیشه‌ای ننویسیم و در کنار رعایت نکات اداری نوشتن، خلاقیت داشته باشیم.

اگر می‌خواهید رد شدن رزومه خود را با دستان خود امضا کنیم؛ خطاهای املایی، تایپی و نگارشی در رزومه خود داشته باشید. خطاهایی است که به طور خودکار منجر به از دست رفتن شانس دعوت به مصاحبه می‌شود. در یک روزمه نهایتا سه صفحه‌ای که قابلیت چندین بار بررسی دارد اگر کسی اشتباه تایپی داشته باشد مورد قضاوت‌هایی مثل بی‌توجهی، تنبلی و غیره از سوی کارفرما می‌شود. حتما توصیه می‌کنیم رزومه خود را به فرد دیگری هم بدهیم تا به لحاظ اصول نگارشی بررسی کند و به هیج عنوان اشکالی نداشته باشیم.

اصول روزمه نویسی حرفه ای - غلط تایپی ممنوع

از فونت‌های فانتزی استفاده نکنیم. فونت خوانا انتخاب کنیم و به لحاظ اندازه هم نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک.

 روش‌های رزومه نویسی متفاوتی وجود دارد مثل: رزومه زمانی، مهارتی، ترکیبی یا هدفمند. ما به صلاح دید خود باید بهترین فرم رزومه نویسی حرفه ای را انتخاب کنیم. بهترین فرمت رزومه به صورتی باید باشد که با حداقل حجم متن حداکثر اطلاعات را ارائه بدهیم.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «اصول رزومه نویسی حرفه‌ ای ؛ قسمت دوم از فرمول استخدام شدن»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو جمع بیشتر ازیکی ها هستید و اهل آموزش؛ ممنوینم بابت همراهیتون.
    بیشتر ازیک نفر

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا