آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

سرفصل های مهم این مقاله

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

تا قبل از اینکه پیامرسان تلگرام و سپس شبکه اجتماعی اینستاگرام وارد دنیای مجازی شوند، بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان SMM در میان کسب و کارهای ایرانی محبوبیت زیادی نداشت. اما بعد از اینکه کاربران فارسی به سمت این دو ابزار اجتماعی هجوم بردند، نگاه مدیران و صاحبان مشاغل هم به آنها جلب شد.

البته استراتژی خیلی از کسب و کارها برای ورود به شبکه های اجتماعی برای بازاریابی، همان استراتژی “طناب مفت و…” بود اما در هر حال، SMM چیزی است که استفاده درست از آن می‌تواند باعث رشد سریع و موفقیت یک مجموعه شود. در این مقاله به طور کامل با مفهوم بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا می‌شویم و نکات مهمی را در مورد آن یاد می‌گیریم. پس با من همراه باشید:

​ ​آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی 

SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

SMM مخفف عبارت Social Media Marketing به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است. در اصل SMM خودش بخشی از بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی، یک کسب و کار، یک یا چند شبکه اجتماعی معتبر را انتخاب کرده و سپس سعی می‌کند به کمک روش‌های مختلف، مخاطبان محصولات و خدماتش را به حساب کاربری خود جذب کند. این جذب مخاطب به کمک راهکارهای مختلفی امکان‌پذیر است؛ اما نکته مهم اینجاست که هر راهکاری هم مورد استفاده قرار بگیرد “تولید محتوا” جزء اصلی فعالیت و بازاریابی در شبکه های اجتماعی است.

البته امیدوارم منظورم از تولید محتوا را صرفا با عکس گرفتن از محصولات و انتشار آنها در حساب کاربری شبکه اجتماعی اشتباه نگیرید! (در ادامه در مورد این موضوع توضیح بیشتری می‌دهم.) خب بهتر است به صورت جزئی‌تر به سراغ اهداف SMM برویم و ببینیم که به کمک این روش بازاریابی می‌توانیم به چه هدف‌هایی برسیم؟


بخوانید:

بازاریابی چیست؟ انواع بازاریابی + مدل 4p


اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی

خب یکی از مشکلات دنیای بازاریابی دیجیتال، این است که اغلب افراد تصور می‌کنند تنها هدفِ فعالیت در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها، فروش مستقیم کالاست؛ در حالی که اصولا این شبکه‌ها قرار نیست ابزاری برای فروش مستقیم باشند. بلکه “یکی از اهداف آنها” می‌تواند کمک به فروش بیشتر در نظر گرفته شود. در هر حال، در ادامه انواع اهداف موجود در مورد شبکه های اجتماعی را با هم بررسی می‌کنیم:

 افزایش فروش

خب همانطور که در بالا گفتم و احتمالا خودتان هم می‌دانید، افزایش فروش یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی است. شاید اصلا بتوانیم این هدف را مادر همه اهداف دیگر بدانیم.

در صورتی که شبکه های اجتماعی شما بتواند با محتوای مناسب مخاطبان هدف را به خودش جذب کرده و سپس محصولاتی را به آنها معرفی کند که واقعا باعث رفع نیازشان می‌شود، مطمئنا می‌توانید به اهداف خوبی در فروش برسید. البته رسیدن به چنین چیزی به همین راحتی که من در این مطلب گفتم نیست و نیاز به یک سری پیش زمینه‌ها و فعالیت‌های اساسی دارد.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

 برندسازی

یکی از نیازهای اصلی هر کسب و کار، برندسازی است. این برندسازی هم می‌تواند از راه‌های مختلفی انجام شود. از تبلیغات محیطی گرفته تا تبلیغات اینترنتی و… اما در ادامه یک راهکار بسیار کم هزینه‌تر برای رسیدن به این هدف، بازاریابی و فعالیت در شبکه های اجتماعی است.

زمانی که شما بتوانید به عنوان یک کسب و کار معتبر در این شبکه‌ها فعالیت کرده و تولید محتوا کنید، محتوای جدیدتان را در مقابل چشم هزاران نفر دیگر قرار می‌دهید. شاید همه این افراد به دنبال کنندگان شبکه اجتماعی شما تبدیل نشوند اما یک محتوای جذاب مطمئنا می‌تواند باعث شناخته شدن برندتان و ثبتِ نامش در ذهن مخاطب شود.

 ارتباط با مشتریان

متاسفانه در ایران به اندازه کشورهای اروپایی و آمریکایی به ارتباط با مشتریان اهمیت داده نمی‌شود. در هر حال یکی از اهداف فعالیت در شبکه های اجتماعی و بازاریابی در آن، ارتباط با مشتریان و مخصوصا مخاطبان ناراضی است.

به کمک شبکه های اجتماعی می‌توان به صورت نسبی نظر مخاطبان در مورد یک برند را متوجه شد و حتی برای تبدیل نظر منفی به نظر مثبت اقدام کرد. در حال حاضر شبکه اجتماعی توییتر یکی از بهترین شبکه‌ها برای ایجاد و مدیریت ارتباط با مشتریان است.

 ایجاد تعامل بیشتر

زمانی که قصد افزایش فروش در شبکه های اجتماعی را داشته باشید، به مفهومی می‌رسید به اسم “نرخ تعامل”. کاری به تعاریف آکادمیک آن ندارم؛ به طور کلی اصلِ تعامل این را بیان می‌کند که: اگر کاربر با برند و شخص شما درگیر نشده و تعامل نداشته باشد، احتمال اعتماد کردن و خریدش به شدت کاهش پیدا می‌کند.

منظور از تعامل در شبکه های اجتماعی، فعالیت‌هایی مثل لایک پست، اشتراک گذاری و مهم‌تر از همه نظر دادن است. زمانی که کاربر خودش را به زحمت می‌اندازد و برای پست شما یک نظر مثبت می‌گذارد، یعنی کمی بیشتر از بقیه برندها برایتان احترام قائل شده. البته هدف نهایی در ایجاد تعامل تبدیل مخاطب عادی به مخاطبی که زیر پست‌های شما نظر می‌گذارد، نیست! به نظر شما چه اهدافی مهم‌تر از این در شبکه های اجتماعی وجود دارد؟ جواب را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در مورد آن بیشتر صحبت کنیم. (یکی از جواب‌ها می‌تواند هدایت مخاطب از شبکه اجتماعی به سایت باشد.)

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

از همان بچگی عاشق این واژه استراتژی بودم. البته آن موقع‌ها دلیل اصلی این علاقه‌ام این بود که به بازی‌های استراتژیک مخصوصا بازی “جنگ‌های صلیبی” علاقه داشتم. اما امروز شرایط کمی فرق کرده؛ هنوز هم به این واژه علاقه‌مندم اما این بار نه به دلیل بازی‌های رایانه‌ای، به این خاطر که در این چند سال هر جا به کمک یک استراتژی و برنامه‌ریزی کاری را شروع کرده‌ام، به موفقیت‌های چشمگیری در آن رسیده‌ام. بنابراین و برای اینکه شما هم بتوانید به خوبی در SMM ظاهر شوید، در ادامه به سراغ استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شروع می‌رویم:

1_ شبکه های اجتماعی مورد نظرتان را انتخاب کنید

خیلی از مخاطبان با خواندن سرتیتر این بخش تصور می‌کنند که قرار است یک مطلب کلیشه‌ای را مطالعه کنند، اما قدم اول از استراتژی شبکه های اجتماعی که همان انتخاب شبکه‌های مورد نظر باشد، اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما دارد. پس بیایید کمی دقت بیشتری برای آن صرف کنیم:

باید بدانید که همه شبکه های اجتماعی به درد همه کسب و کارها نمی‌خورد. همینطور باید بدانید که حضور نداشتن در یک شبکه، از حضور کمرنگ داشتن در آن خیلی بهتر است. با توجه به این موضوع، نگاهی به بودجه، زمان، نیرو و انرژی که در اختیار دارید داشته باشید و سپس شبکه های اجتماعی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

خب پیشنهاد من این است که همیشه اول از همه به سراغ محبوب‌ترین شبکه اجتماعی زمان بروید. چند سال پیش پیامرسان تلگرام محبوب‌ترین بود، امروز اینستاگرام و فردا یک شبکه دیگر. در هر حال امروز فعالیت در اینستاگرام می‌تواند باعث شود که به خیلی از اهداف مورد نظر در شبکه های اجتماعی برسید. اگر باز هم بودجه و انرژی لازم را دارید، شبکه هایی مثل توییتر و لینکدین انتخاب‌های خوبی هستند.

آموزش کامل اینستاگرام را اینجا بخوانید:

آموزش اینستاگرام | از ثبت نام تا انتشار استوری!

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

2_ مخاطبانتان را می‌بینید؟

یک نکته به شدت مهم: بعد از انتخاب شبکه های اجتماعی، نگاهی به گوشه و کنار آن داشته و مطمئن شوید که مخاطبان هدف کسب و کارتان را در آن می‌بینید. مثلا ممکن است در زمینه خدمات لوازم آرایشی فعالیت کرده و قصد داشته باشید که وارد اینستاگرام شوید. خب با نگاهی سطحی متوجه می‌شوید که مخاطبان هدف شما یا همان خانم‌ها، به شدت در اینستاگرام فعالند.

اما در مقابل ممکن است مخاطبان هدف شما آقایان 60 تا 70 ساله باشند. در چنین شرایطی مطمئنا نه تنها فعالیت در اینستاگرام که به طور کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شما بی ‌فایده است. بنابراین به این نکته بسیار مهم دقت زیادی داشته باشید.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

3_ اهدافتان را مشخص کنید

در مورد اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی، کمی بالاتر توضیح دادم. به عنوان یکی از بخش های مهم استراتژی شبکه های اجتماعی، باید هدف یا اهداف را در مورد هر شبکه مشخص کنید. مثلا یک انتخاب ایده‌آل چنین چیزی است:

توییتر: افزایش ارتباط با مخاطبان و دریافت نظرات،

اینستاگرام: افزایش تعامل با مخاطبان و افزایش فروش (لینکدین: افزایش برندسازی با نمایش تخصص به بزرگان حوزه کاری.) (لینکدین شبکه‌ای است که اغلب افراد تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف در آن حضور دارند.)

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

4_ تولید محتوا

در قدم چهارم باید شروع کنید به تولید محتوا. اما نکته مهم را فراموش نکنید؛ نام، آیدی، عکس پروفایل، بیوگرافی و… شما در شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی روی تصمیمات مخاطبان دارد. بنابراین سعی کنید اول یک اکانت زیبا برای خودتان بسازید. حالا نوبت به تولید محتوا می‌رسد. اما چه محتوایی تولید کنیم؟

یک اصل نانوشته در مورد تولید محتوای شبکه های اجتماعی هست که می‌گوید: 80 درصد محتوای جذاب تولید کنید و 20 درصد هم محتوایی در مورد محصولاتتان. شما هم می‌توانید از این اصل پیروی کنید و بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی خودتان به اجرا بگذارید. منظور از بازاریابی محتوایی، تولید محتوایی است که بتواند در درجه اول توجه مخاطب را جلب کرده و سپس باعث جلب اعتماد او شود.

مثلا یک محتوا در مورد چگونگی تولید محصولتان چنین هدفی را دنبال می‌کند. همینطور یک محتوای طنز مرتبط، محتوای آموزشی و… پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوای بهتر، در مورد بازاریابی محتوایی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.


5_ برای انتشار محتوا زمان مناسبی در نظر بگیرید

شما باید با بررسی و آزمون و خطا، در هر شبکه اجتماعی به یک زمان مناسب از روز برای انتشار محتوا برسید. مثلا ممکن است برای یک کسب و کارِ فروش محصولات ورزشی، ساعت 5 عصر زمان مناسبی جهت انتشار پست باشد. اما چرا؟ زیرا انتشار محتوا در زمانی که اغلب مخاطبان هدف شما در شبکه اجتماعی حضور داشته باشند، باعث میشود محتوا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر ساعت دقیق انتشار پست، شما باید به کمک یک تقویم محتوایی، زمانبندی دقیقی برای انتشار پست طی ماه داشته باشید. زمانبندی‌هایی که شما را موظف می‌کند به صورت روزانه، یک روز در میان و… پست‌های مورد نظر را منتشر کنید. نظم در انتشار پست در شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در موفقیت‌تان دارد.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM

6_ بررسی بازخورد

و در نهایت و به عنوان ششمین قدم از استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی، باید به سراغ بررسی بازخوردها بروید. شما باید در بازه‌های زمانی مشخص، برای بررسی بازخوردها اقدام کنید. مثلا بعد از گذشت هر ماه این کار را انجام دهید. البته برای بررسی باید یک سری شاخص داشته باشید.

مثلا در اینستاگرام شاخص‌های قابل بررسی می‌تواند مواردی مثل تعداد لایک، نظرات مخاطبان، تعداد فالوورها و… باشد. البته اگر بخواهیم کمی حرفه‌ای‌تر عمل کنیم، شاخص‌های اصلی باید مواردی مثل تعداد نظرات مخاطبان، تعداد فروش محصول و… در نظر گرفته شوند. در هر حال شما با بررسی شاخص‌ها باید تعیین کنید که در کدام جنبه عملکرد پایینی دارید. مثلا:

تعداد لایک پایین، نشان دهنده کیفیت پایین محتواست،

تعداد نظرات کم نشان می‌دهد که در درگیر کردن مخاطبان عملکرد خوبی نداشته‌اید،

تعداد فروش پایین هم نشان از این است که در هدایت مخاطب به سایت برای خرید ناموفق بوده‌اید.

حالا با توجه به این آمارها می‌توانید برای ادامه فعالیت و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، کمی برنامه‌ریزی کرده و استراتژی خودتان را تغییر دهید.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

خب الان مطمئنا می‌دانید که در شبکه های اجتماعی صرفا تعداد مخاطبان اهمیت ندارند و مهم‌تر از آن، مواردی مثل میزان تعامل، فروش و… هستند. حالا با خیال راحت‌تری می‌توانم در مورد افزایش فالور و مخاطبان صحبت کنم.

در ادامه می‌خواهم تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی را به شما آموزش دهم که می‌توانید به کمک آنها، تعداد مخاطبانتان را افزایش دهید.

 تبلیغات

خب یکی از راهکارهای افزایش مخاطبان در شبکه های اجتماعی، تبلیغات است؛ اما نه هر نوع تبلیغاتی! نکته اول اینجاست که شما قبل از شروع تبلیغات باید محتوای باکیفیتی در اکانت کاربری خودتان منتشر کرده باشید. چون قرار است در تبلیغاتتان روی این محتوا تاکید کرده و مخاطبان را به بهانه آن، به دنبال کردن اکانت ترغیب کنید.

نکته دوم در مورد تبلیغات، این است که کجا قرار است تبلیغ کنید. خیلی از افراد در زمان تبلیغات صرفا به دنبال شبکه‌هایی هستند که مخاطبان زیادی داشته باشد. باید بدانید که این واقعا فکر بدی است! در اصل شما برای تبلیغات باید به دنبال رسانه‌ای باشید که مخاطبان آن نزدیک به مخاطبان هدف شما باشند. مثلا یک پیج اینستاگرامی فروش لوازم آرایشی بهتر است سفارش تبلیغات خودش را به یک پیج آموزش آشپزی بدهد که مخاطبان آن اغلب خانم‌ها هستند.

network marketing

 مسابقه

دیگر تکنیک بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای افزایش مخاطبان، برگزاری مسابقات است. البته باز هم در این بخش یک سری نکات مهم داریم که باید به آنها توجه کنیم. اول از همه اینکه بدانید قرار نیست از مسابقه به صورت همیشگی جهت جذب مخاطب استفاده کنیم. چرا؟ چون مخاطبانی که از طریق مسابقات به شبکه های اجتماعی جذب می‌شوند، آن کیفیت بالایی که ما می‌خواهیم را ندارند. (ارتباط کمی با محصولات و خدمات ما دارند.)

دوم اینکه سعی کنید مسابقات را طوری برگزار کنید که تا جای ممکن مخاطبان هدف را به شبکه اجتماعی‌تان بکشانند. مثلا در یک مسابقه عادی اینستاگرامی از مخاطبان می‌خواهید دوستانشان را زیر یک پست تگ کنند. خب در این حالت تعداد زیادی از افرادی که پیج شما را می‌بینند؛ احتمالا علاقه‌ای به محتوای آن ندارند.

اما در مقابل اگر بخواهید هر فرد پست شما در استوری خودش قرار دهد، احتمالا مخاطبان بیشتری شما را مشاهده کرده و از میان آنها صرفا علاقه‌مندان به محتوایتان برای دنبال کردن اکانت شما اقدام می‌کنند.

حالا چرا اینقدر تاکید روی مخاطبان مرتبط دارم؟ الگوریتم‌های شبکه های اجتماعی به این صورت عمل میکند: اگر شما در ابتدای انتشار یک پست، لایک، نظر، بازدید و اشتراک گذاری زیادی بگیرید، پست شما به بقیه مخاطبان هم نمایش داده شده و این موضوع علاوه بر افزایش تعامل باعث افزایش جذب مخاطبان جدید می‌شود. در این حالت اگر مخاطبان اکانت شما را افرادی تشکیل دهند که علاقه‌ای به محتوایتان ندارند، تعامل پست‌ها کم شده و الگوریتم‌ها آنها را به مخاطبان جدید نمایش نمی‌دهند.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

 فعالیت کنید

یک راهکار کم‌هزینه برای افزایش مخاطبان، فعال بودن است. ببینید؛ اگر شما محتوای جذاب و باکیفیتی داشته باشید، مطمئنا مخاطبان به محض دیدن اکانت‌تان، آن را دنبال می‌کنند. بنابراین اگر آن محتوای با کیفیت را دارید، هدف بعدی این است که خودتان را به مخاطبان نشان دهید. اما چطور؟ با فعالیت کردن:

به شبکه های اجتماعی محبوب سر بزنید و زیر پست‌ها نظر بگذارید،

پست مخاطبان هدف خودتان را لایک کنید،

زیر پست آنها نظر بدهید،

و…

نکته: منظورم از این راهکار این نیست که از فردا به دنبال پیج‌های بزرگ بوده و پایین پست‌های محبوب آنها محصولاتتان را تبلیغ کنید. همینطور منظورم از نظر دادن هم صرفا گذاشتن شکلک لایک به همراه کلمه “عالی”، نبود. شما باید به عنوان یک مخاطب واقعی فعالیت کنید و نظراتی بگذارید که واقعا خواندنش برای دیگران جذاب باشد.

نکته 2: پیشنهاد میکنم برای جذب فالور به سراغ روش فالو-آنفالو نروید! این راهکار نمی‌تواند مخاطبان با کیفیتی برای شبکه اجتماعی شما به همراه بیاورد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 از سایت کمک بگیرید

وب سایت شما هم قرار است به کمک سئو و دیگر راهکارها در ماه مخاطبانی را جذب کند. حالا به عنوان یک تکنیک بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌توانید این مخاطبان را به دنبال کردن شما در شبکه های اجتماعی مختلف ترغیب کنید. اگر مقالات من در سایت بیشتر از یک را بخوانید، گاها می‌بینید که از این تکنیک استفاده می‌کنم.

مثلا در میان یکی از محتواهای مرتبط می‌گویم: ((احتمالا در پست چند روز پیش اینستاگرام بیشتر از یک دیدید که فلان نکته مهم آموزش داده شد و…)) به همین روش می‌توانید مخاطبان را به دنبال کردن خودتان ترغیب کنید. البته نیاز نیست که خجالت بکشید و صرفا به صورت غیر مستقیم این کار را انجام دهید. بلکه می‌توانید به صورت کاملا مستقیم از مخاطبان برای دنبال کردن درخواست کنید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی صحبت کردیم، به چیستی SMM پرداختیم، اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی را بررسی کردیم، یک استراتژی کاربردی را با هم جلو برده و در نهایت به تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی نگاهی داشتیم. به عنوان کلام آخر می‌خواهم این نکته را به شما بگویم که برای اجرای SMM لزوما نیاز به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ندارید!

یعنی اگر علاقه‌ای به صرف هزینه برای تولید محتوا و… در این شبکه ها ندارید؛ می‌توانید بازاریابی شبکه های اجتماعی را صرفا بر پایه تبلیغات جلو ببرید. یعنی در شبکه های بزرگ برای ترغیب مخاطبان به ورود به سایت و خرید محصول اقدام کنید. البته من خودم این راهکار را پیشنهاد نمی‌کنم اما در هر حال، راهکاری است که استفاده می‌شود و دانستنش خالی از لطف نیست. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری در مورد آن دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

مهارت‌های فروش را «رایگان» آموزش ببینید:

آموزش رایگان مهارت‌های فروش

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | 8 تکنیک SMM»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    ممنون که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا