بهترین شغل دنیا چیست؟

سرفصل های مهم این مقاله

تا به حال شده در شرایطی قرار بگیرید که از وضعیت شغلی خودتان احساس خوبی نداشته باشید و بخواهید آن را تغییر دهید؟

 

حالا به این فکر کنید چه کارهایی هست که واقعاً از انجام دادنش هیچوقت خسته نمی‌شوید و با لذت تمام انجامش می‌دهید؟

 

واقعاً چرا اینگونه است؟ ما به چه کارهایی علاقه داریم؟ از چه کارهایی زود خسته می‌شویم؟

 

کمی فکر کنید. مثلاً حل یک مسئله ریاضی یا فیزیک، شنیدن یک موسیقی یا شاید نواختن یک موسیقی، آشپزی، خواندن یک کتاب، نوشتن یک مطلب، رسیدن به نوک قله یک کوه و یا حتی کامل کردن یک پازل.

در این فیلم آموزشی نظریه چیکسنت میهالی را بررسی می کنیم. او روانشناسی است که در زمینه شغل مطالعات های بسیاری انجام داده است.

 

در این نمودار یاد می گیریم که چه شغل هایی در قسمت بی علاقگی، نگرانی، خستگی، راحتی، کنترل، نگرانی، اضطراب، درگیری و غوطه وری قرار می گیرند.

 

بهترین شغل دنیا چیست؟

 

ابتدا در یک فیلم آموزشی جالب  میخواهیم یاد بگیریم که چه شغلی واقعاً ما را خوشبخت می کند، یاد می گیریم که چه کاری مناسب مان هست؟ و چه کاری مناسب ما نیست؟

 

در این فیلم محمد پیام بهرام پور نکته‌ای فراموش شده را مطرح می‌کند که بسیاری از آن غافل هستند و آن این است که بهترین شغل برای شما واقعاً چیست؟ اگر از آن لذت بردید لطفاْ این فیلم را با کسانی که دوستشان دارید به اشتراک بگذارید.

خودتان ببینید:

 

 

 

میهالی چیکسنت میهالی کیست؟

 

چیکسنت میهالی (یا میهای) در سال 1934 به دنیا آمده و اکنون 85 ساله است. او در بیست و دو‌سالگی به آمریکا مهاجرت کرده و در دانشگاه شیکاگو تا مقطع دکترا درس خوانده است.

 

آقای چیکسنت میهالی،  هم‌چنین سال‌ها در دانشگاه شیکاگو به تدریج در زمینه‌ی روانشناسی اشتغال داشته است.

 

شادی، شادمانی، خلاقیت و فلو (Flow / غرق شدن در یک فعالیت)، کلمات کلیدی او هستند و شهرتی که در میان عموم مردم به دست آورده بیشتر به خاطر کتاب غرقگی یا Flow (روانشناسی تجربه بهینه) است.

 

فعالیت‌های او در زمینه‌ی شادی، شادمانی، رضایت و خلاقیت، باعث شده که در جامعه‌ی روانشناسی به عنوان یکی از بزرگان روانشناسی مثبت گرا شناخته شود.

 

بهترین شغل دنیا چیست؟

 

حرف حساب آقای چیکسنت میهالی چیست؟

 

در یک کلام می‌توانیم بگوییم:

 

تمرکز، سنگ بنای تفکر و یادگیری است!

آقای میهالی می‌گوید تمرکز و درگیر شدن با موضوعات، سنگ بنای تفکر و یادگیری است.

 

ایشان،  وجود قوای تمرکز و پایبندی عمیق به انجام یک فرایند ذهنی یا عملی را مهم ترین عامل در تفکر و یادگیری می داند.

 

در روان شناسی مثبت‌نگر ، «تمرکز و توجه»، به انرژی و نیرویی تعبیر می شود که بدون آن انجام هیچ کاری میسر نیست.

 

به عقیده این نویسنده، مهم ترین عاملی که سبب می شود ما بتوانیم به آفرینندگی بپردازیم، بستگی به همین قدرت تمرکز و توجه دارد یعنی نیرویی که می تواند ما را برای مدتی کوتاه یا بلند بر روی یک نقطه (کار، فعالیت یا فکر) متمرکز نگه دارد و تمام قوا و نیروی ما را حول آن جمع کند.

اما باید بدانیم که متمرکز کردن نیروی ما بر یادگیری نحوه تفکر، چندان نیز ساده نیست. از آنجایی که هر فردی تجارب منحصر به فرد و توانایی های ویژه ای دارد، شکل دادن و متمرکز کردن نیروی تفکر بر بستر ذهنی هر فرد، چندان نیز آسان نیست.

قابلیت تمرکز و توجه دقیق به یک فعالیت، به مغز انسان کمک می‌کند نیرو و قوای ذهنی خود را حول محور آن موضوع خاص آزاد سازد و به این ترتیب شبکه‌های عصبی جدیدی در مغز ایجاد می‌شود و اگر این پروسه به طور کامل اتفاق بیفتد و عوامل خارجی تداخلی در آن ایجاد نکند، می‌تواند دانش جدید ما را با دانش قبلی و اندوخته‌های ذهنی ما پیوند زند و بافت جدیدی از معلومات و ساختارهای تازه را در ذهن ما ایجاد کند.

به عبارت دیگر حفظ تمرکز و توجه بر روی یک موضوع خاص سبب می‌شود که قوای ذهنی ما بدون منحرف شدن و درگیر شدن با موضوعات فرعی دیگر، تمام نیروی خود را در جهت برقراری ارتباط بین معلومات سابق ما با اطلاعات ورودی جدید ذهن صرف کند و در این مسیر، الگوها و ساختارهای ذهنی نوینی را سازمان دهد که هر آنچه فکر می‌کنیم یا می‌آموزیم را در ساختارهای ذهنی ما به درستی جای دهد.

به همین ترتیب اگر ذهن به هر نحوی تمرکز و توجه خود را از دست بدهد، فرایند برقراری ارتباط بین معلومات پیشین، و اطلاعات جدید انسان مختل می شود و این رابطه خدشه دار شده و یادگیری به نحو مقتضی و بهینه رخ نمی دهد.

بهترین شغل دنیا چیست؟

هوش به تنهایی نمی تواند ضامن این باشد که ما بر روی یک موضوع متمرکز باقی بمانیم.

به باور آقای میهالی،  نظریه پرداز تئوری «تچان یا غرقگی»، لذت یادگیری (لذت درگیر شدن با موضوع) به صورت آگاهانه می تواند تضمین کند تمام نیرو و توانایی ذهنی و روحی ما در یک نقطه خاص متمرکز باقی بماند.

به بیانی دیگر، وقتی ما با تمام وجود از انجام یک فعالیت لذت می بریم که به طور کامل از نظر فکری و عملی با آن درگیر شده و تمام نیروی خود را وقف آن کنیم.

در این صورت نیروی تمرکز ما قادر است محدودیت های ظاهری خود را بشکند و نیروی خود را آزاد نماید. این نیروی ذهنی ما را بیش از پیش بر روی آن موضوع خاص متمرکز کرده و تمام قوا و قابلیت های ما را در جهت به حداکثر رساندن تلاش ما در جهت تحقق هدفمان به کار می گیرد.

مثلاً شخصی که درگیر حل یک مسئه است زمانی که از انجام این فرایند ذهنی لذت می برد، تمام قوا و نیروی خود را صرف فکر کردن به جوانب مسئله می کند، ذهن خود را به چالش می گیرد و با تمام وجود توجه و دقت خود را صرف آن می کند، این وضعیت که به طور آگاهانه رخ می دهد و فرد داوطلبانه این شرایط را برای خود ایجاد می‌کند، راه را برای حل مسئله هموار می‌کند.. (برای مثال در تاریخچه زندگی مشاهیر چنین تجاربی وجود داشته. مثلا یک نقاش چند روز خواب و خوراک خود را فراموش کرده و سرگرم خلق یک اثر هنری بوده، یا یک مخترع و دانشمند، بی توجه به اطراف تمام نیروی خود را صرف آزمایش اختراعات خود کرده، این تمرکز فوق العاده به نظر یک ناظر بیرونی شاید نگران کننده باشد اما نیرویی است که فرد را از اطراف خود جدا کرده و بی توجه به عوامل مزاحم، صد در صد در خدمت خلق یک اثر هنری، علمی یا فنی می کرده است…)

بهترین شغل دنیا چیست؟

آقای میهالی از یک نمودار صحبت می‌کند…

همانطور که گفتیم، آقای میهالی می گوید : «وضعیت تچان یا غرقگی، در حقیقت انجام کار در وضعیت بی فکری و ناخودآگاهی است. به‌طوری که در لذت انجام آن فعالیت گم می‌شویم و با تمام وجودمان آن را به‌طور خودکار انجام می‌دهیم و زمان و خستگی را احساس نمی‌کنیم. در این وضعیت نه می توانیم به موضوع دیگری فکر کنیم، نه کار یا فعالیت دیگری انجام دهیم، چیزی شبیه یک خلسه، زیرا ما عاشق آن کار هستیم. در این حالت ما با دلبستگی تمام حداکثر انرژی و مهارتمان را برای بهتر انجام دادن آن کار، مورد استفاده قرار می دهیم.

یک نمودار برای تَچان ترسیم شده که نشان دهنده شرایط لازم برای رسیدن به این وضعیت است.

دوست دارید بدانید شغل شما در کجای این نمودار قرار دارد؟

 

یکبار دیگر بخش‌های مهمی توضیحات آقای بهرام پور را ببینید که در سمینار معارفه مدرسه استادی به این موضوع می پردازد که هر شغلی در کجای نمودار چالش و مهارت هست.پیشنهاد می کنیم فیلم را در پایین مشاهده کنید:

 

لینک دانلود فیلم

 

لطفا در قسمت نظرات سایت برای ما بنویسید که آیا شغل شما در این قسمت نمودار هست؟

برای خواندن قسمت دوم این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید

 

 

با مدرسه استادی، به یک استاد، مدرس و آموزش دهنده فوق حرفه ای تبدیل خواهید شد.

همین الان روی لینک زیر کلیک کنید و در مورد هفتمین دوره این دوره رویایی  اطلاعات کامل تری دریافت کنید:

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ دیدگاه دربارهٔ «بهترین شغل دنیا چیست؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا